Alfa Romeo a Lamborgini pod stromeček?
23. 12. 2021
O Vánocích si lidé dopřávají, což platí i při nákupu aut. Před Vánoci také rostou počty prodaných nových aut. Ojetých vozů se naopak v prosinci prodá o 18 % méně než během zbytku roku. Vyplývá to z údajů společnosti Autonaklik.cz, největšího online autosalonu v České republice.
Santa nejezdí na saních, ale elektromobilem
Že Češi o Vánocích na autech nešetří je nejvíce vidět u elektromobilů. Ty patří mezi nejdražší kategorie vozů, nový elektromobil se letos prodával průměrně za 900 000 Kč. V roce 2020 se v prosinci prodalo 18 % elektromobilů. I letos se dá očekávat, že o Vánocích jejich prodeje porostou.
„Zájem o elektromobily je u nás zatím menší než v zemích západní Evropy. Dříve Čechy od nákupu odrazovala špatná infrastruktura dobíjecích stanic a nedostatečný dojezd. Ani jedno už sice neplatí, ale stále zůstává hlavní bariéra, kterou je vysoká cena v kombinaci s nulovou podporou elektromobility například dotacemi, což je v západních zemích relativně běžný trend,“ vysvětluje Ondřej Žilka, zakladatel startupu Autonaklik.cz, který nabízí přes 80 % všech skladových vozů v České republice.
Značky, které se z největší míry prodávají v prosinci
Během loňského prosince se prodalo 19 % všech vozů luxusní značky Alfa Romeo. Loni se během prosince prodalo 19 % všech ojetých Lamborghini za celý rok, o rok dříve to bylo 15 %.
Přesto jsou ale v celkových prodejích i o Vánocích nejprodávanějšími značkami Škoda a Volkswagen. U nových aut za nimi následují Hyundai a Toyota, u ojetých vozů zase Ford a BMW.
„Je pochopitelné, že když si lidé kupují auto na Vánoce, přáli by si luxusní značku nebo model nejvyšší třídy. Ne vždy jsou ale jejich přání realistická a často nakonec skončí s úplně jiným autem, než jaké původně chtěli,“ popisuje Žilka. „Ukázkou je třeba i to, že se o Vánocích prodává výrazně více aut značky Smart. Loni to bylo o 24 procent více než v jiných měsících, v roce 2019 dokonce o 30 procent.“