Diana: šofér od Seatu
28. 12. 2021
Diana byla v římské mytologii bohyní lovu a byla zobrazovaná vždy s lukem a šípy. Dnes její šípy ukazují cestu k mobilitě budoucnosti. SEAT jejím jménem pojmenoval pilotní projekt autonomního automobilu. V prototypu DIANA předá řidič kontrolu nad vozem technice, která vystupuje v roli „šoféra“.
DIANA je inovačním projektem, který vznikl za účelem testování funkcí autonomní jízdy využívajících budoucí vyspělé asistenční systémy ADAS (Advanced Driving Assistance Systems). Základem prototypu je SEAT Leon vybavený 5 lidarovými senzory, 5 radarovými snímači, 6 kamerami, 12 ultrazvukovými detektory a 8 počítači. Tato technika umožňuje vozu „vnímat“ své okolí v rozsahu 360°.
Uvedené prvky „generují velká množství situačních dat, která jsou zpracována během milisekund a odeslána do lokalizačního modulu“, vysvětluje Oriol Mas, inženýr z výzkumného a vývojového oddělení společnosti SEAT S.A. Oriol k tomu ještě dodává: „Vůz díky tomu ví, kde se nachází a jaké překážky jsou v jeho okolí. Na základě toho se může rozhodovat, jakým směrem musí jet, a autonomně ovládat volant, brzdy, pedál plynu a řazení.“
V prototypu DIANA předá řidič kontrolu nad vozem technice, která vystupuje v roli „šoféra“. V případě nutnosti však vozidlo vrací otěže zpět řidiči. Ten proto musí stále věnovat jízdě pozornost pro případ, že by se musel znovu chopit volantu.
DIANA má tři funkce:
- Autonomní šofér, kdy systém zajišťuje řízení vozu v silničním provozu při nízkých rychlostech jízdy a dokáže se rozjíždět i zastavovat;
- Automatizované parkování jako služba zaparkování vozu bez přítomnosti řidiče;
- Příjezd na zavolanou, což znamená vyzvednutí majitele a dalších cestujících a jejich odvoz do cíle zadaného v příslušné aplikaci.
Řidič si vůz přivolá prostřednictvím aplikace. DIANA se automaticky rozjede a zařadí se do správného jízdního pruhu.
„Vůz díky lokalizačnímu systému s mapami o vysokém rozlišení, který pracuje s přesností na centimetry, vždy ví, že je ve správném jízdním pruhu. Když vůz zastaví, aby vyzvedl uživatele, dveře se samy odemknou a výstražné ukazatele signalizují, že vůz stojí. Jakmile uživatel nastoupí a zavře dveře, vůz se znovu zamkne, signalizuje rozjezd a vydá se na cestu,“ vysvětluje Oriol.
Jízda do budoucnosti.
V klasifikaci vyspělých asistenčních systémů ADAS (Advanced Driving Assistance Systems), která sahá od 0 do 5, dosáhl prototyp DIANA autonomie úrovně 3.
Více na webu Seat