Do Toskánska v modelu ŠKODA KAROQ
19. 12. 2022
Vydat se na „vinařský“ autovýlet do Itálie v sobě už od začátku představuje oříšek. Pokud nemáte za volantem řidiče abstinenta, ať už z donucení nebo z přesvědčení, váš vinařský výlet bude nutně ochuzen o to nejzajímavější – ochutnávky.
Nezbyde totiž, než skládat lahve na zadní sedadla a do kufru k pozdějšímu „využití“. Proto uděláte líp, když slovo „vinařský“ nahradíte termínem „poznávací“. V případě výletu do podzimního Toskánska, konkrétně do krajiny zvané Chianti, tím nic nezkazíte, naopak.
SUV ŠKODA KAROQ ideální volba na cestu
Vzhledem k tomu, že už jste v Itálii jistě byli a zaznamenali jste nejen hustotu dopravy, kvalitu silnic, množství kruhových objezdů, zvyky domácích řidičů, šířku uliček v historických centrech i vesnicích a samotách rozesetých na příkrých srázech Apenin, z praktických důvodů možná začnete přemýšlet o vozech, přiměřených záměru.
My jsme to udělali a výsledkem bylo doporučení vydat se na cestu ve voze ŠKODA KAROQ TDI 110 kW 4X4. Neudělali jsme rozhodně chybu.
Trasa
Výchozím bodem našich výletů se mělo stát ospalé, dříve hornické městečko Meleto asi 70 km pod Florencií. Dorazit na místo znamenalo urazit kolem 1200 km převážně po dálnicích s přenocováním ve známém středisku cyklistiky i windsurfingu Riva della Garda.
Na trase zejména cestou Rakouskem jsme si pochvalovali pomoc bezpečnostních asistentů a adaptivního tempomatu. Brzy se ukázalo, že na frekventovaných italských silnicích a dálnicích se zácpami využití tohoto pomocníka klesne na minimum.
Hlavním dobrodružstvím na této části trasy byla vážná dopravní nehoda u Roveretta. Ucpaná dálnice, nerespektování záchranné uličky, marné sirény hasičů ani záchranné služby, mrazení v zádech.
Po opuštění dálnice pod Florencií jsme si rychle zvykali na další zajímavost, kterou je množství na sebe bezprostředně navazujících kruhových objezdů i na těch úplně nepatrných kříženích cest s minimální dopravní vytížeností. Jejich rozměry jsou často doslova miniaturní, a tak na místních komunikacích perfektně zvládly zmást nejen asistenta, ale i navigaci.
A tak jsme se pomalu blížili k cíli, kterým byl komplex hotelu s vinicemi Villa Barberino, stavba, jejíž původ sahá do 14. století, což na Itálii není zas tak velký dávnověk.
Toto místo jsme zvolili nejen pro blízkost vyhledávané trasy krajem Chianti, ale také proto že odsud je zhruba stejně daleko do Volterry, Sieny, Pienzy, Montalcina, San Giminana nebo Arezza – do míst, která jsme chtěli navštívit jako tisíce a tisíce jiných turistů.
Charakter italských řidiček a řidičů
Pokud si budeme všímat jen aut, bude nošením dříví do lesa konstatování, že Italové jsou řidiči bystří, obratní a kurážní. Navíc jsme měli to štěstí, že jsme během výletu mezi nimi nenarazili na tvora agresivního, bojovného, vzteklého, který by nám chtěl ukázat, kdo je v Itálii na silnici pánem.
Nic takového se nestalo a přispělo to k pohodě během celé cesty.
Horší bylo, že jsme si museli zvykat na fakt, že užívání blinkru, u nás stále ještě poměrně běžné, je v Itálii něčím zcela zbytečným.
Ať už na kruhovém objezdu nebo na běžné křižovatce, italský řidič se neobtěžuje naznačit, co hodlá udělat. Od vás ovšem přesto očekává, že jeho úmysl uhodnete a zachováte se podle toho. Bystře, svižně, s optimismem a vírou, že vše dobře dopadne. Nám se to skutečně stalo.
Poznatek druhý: policisté se v Itálii vyskytují, ale na venkově je jich tuze málo, riziko kontroly a postihu za překročení povolené rychlosti je tudíž dosti nízké. A tak Italové uhánějí a uhánějí, na nás pomalejší hlemýždě se však nijak nehněvali – vřelé díky, doma bychom si to asi odnesli.
Dolce vita s SUV ŠKODA KAROQ
Čtyřdenní projížďka se čtyřkolkou Škoda Karoq Toskánskem ukázala všechny přednosti tohoto auta: pohodlí, rychlost, spolehlivost v různých dopravních situacích a na různých površích. Karoq by se dal snadno označit jako „IDEÁLNÍ VŮZ PRO KAŽDODENNÍ ŽIVOT“ z hlediska italské mentality.
A vlastně nás překvapilo, že jediného Karoqa s italskou SPZ jsme potkali až na zpáteční cestě v městečku Levanto v Cinque Terre. Trochu škoda – pro italského – řidiče samozřejmě.
Tohle auto sem podle našeho názoru prostě patří. Velikostí, designem, motorizací, spotřebou, která jen lehce překročila 6l/100 km – zkrátka stylem. Karoq si v Itálii připadal jako doma a díky němu i my, kteří jsme si tak cestu užili dvojnásobně.
Více na webu Škoda Auto