Hlučný motor? Nechte si odhlučnit kapotu!
9. 3. 2018
Požadavky, které v dnešní době klademe na své osobní vozy, již dávno nezahrnují jen dopravu z jednoho místa do druhého a pokud možno nízkou spotřebu. Pohodlí řidiče i všech spolujezdců stejně jako možnosti zábavy při jízdě patří mezi parametry, které uživatelé aut neberou na lehkou váhu a nezřídka kdy se podle nich při pořizování nového vozu i rozhodují. Jedním z hlavních prvků, které o jízdním komfortu rozhodují, je hluk v kabině vozidla. Do interiéru vozu proniká hluk od kol a vozovky, hluk okolního prostředí a provozu a také hluk a vibrace vycházející z motoru. Možnost eliminace nepříjemného hluku, který ztěžuje hands-free hovory, rozptyluje řidiče i kazí zážitek z poslechu hudby nebo mluveného slova, nabízí odhlučnění interiéru vozu. Každá část vozu je pro odhlučnění specifická, jak tedy přistoupit konkrétně k odhlučnění kapoty?
Proč odhlučňovat kapotu?
Motor a jeho pohyblivé části jsou zdrojem poměrně značného hluku a vibrací. Obecně lze říci, že naftové motory jsou hlučnější o něco větší než benzínové, problém se ale týká všech motorů. Problém rezultuje také z toho, že kapota má poměrně velkou plochu, přitom je navíc vyrobena z relativně tenkého materiálu. Hluk ani vibrace tak nemusí při cestě do interiéru čelit větším překážkám, i díky faktu, že odhlučnění kapoty není u sériových vozů ze strany výrobců řešeno dostatečně. Na místě jsou proto dodatečné úpravy, které by měly zahrnovat odhlučnění mezimotorového prostoru, prostoru pod nohama, a právě již zmíněnou kapotu. Za nevysokou cenu tak lze hluk pronikající do kabiny významně snížit a zlepšit jízdní komfort pro všechny pasažéry.
Jak na odhlučnění kapoty?
Prvním krokem k odhlučnění kapoty bude odstranění krytu i originální izolace a pečlivé omytí i odmaštění povrchu, na který budeme nové materiály nanášet. Ideální je pro tento účel technický líh. Na čistou plochu poté aplikujeme pomocí přítlačného válečku vrstvu antivibračního materiálu, např. StP Black Gold. Důležité je umístit jej na správné místo, antivibrační materiál se nelepí na výztuhy kapoty. Další vrstvu potom bude tvořit protihlukový materiál, ideálně ve formě termoakustické izolace, která kromě hluku navíc pomůže udržet teplotu motoru, což je vhodné především v zimním období. Účinnou termoakustickou izolaci představuje např. materiál označovaný jako AtP AK15. Lepit jej budeme na antivibrační materiál ale v tomto případě lze izolaci nalepit i na zbytek plochy kapoty. Lepení probíhá snadno, bez potřeby přítlačného válečku. Poté již zbývá pouze znovu namontovat původní kryt kapoty na místo a práce je hotová. Odměnou bude příjemnější jízda bez rušivého hluku a vibrací z motoru. A to za to stojí!