Hybrid nebo plug-in hybrid
1. 8. 2024
Jaký pohon bude mít vaše nové auto? Vyznáte se v hybridech? Jezdkyně ecoRally Lucie Kudrnovské se tentokráte věnuje tématu rozdílů mezi aktuálně nejmodernějšími pohony.
NEDOBÍJECÍ HYBRIDY
Auta na tzv. mild-hybridní pohon neumí jet čistě na elektrický pohon, případně na něj zvládnou ujet jen malou vzdálenost (asi jeden kilometr) nízkou rychlostí (do 30 km/h).
Tradiční spalovací motor je kombinován s elektromotorem. Automobil má malý akumulátor k uložení elektrické energie a elektromotor podporující hladké startování a vypínání motoru.
HYBRID (zkratka HEV) se skládá ze spalovacího a elektrického motoru. Spalovací motor zajišťuje běžnou jízdu vyšší rychlostí, elektromotor pomáhá při akceleraci a plachtění. Baterie má na rozdíl od mild-hybridů větší kapacitu, a vůz tak dokáže na elektřinu ujet delší vzdálenost.
Řidič si může nastavit, zda chce jet elektricky, na benzín či kombinovaně, což mild-hybrid zpravidla neumožňuje.
Mild-hybridy i hybridy se dobíjí pomocí rekuperace při jízdě (brzdění) a není potřeba je dobíjet. Nejlépe jim vyhovuje město. Mají totiž rády popojíždění v zácpách, dojezdy na semafory atd. V těchto situacích totiž rekuperují nejvíce energie.
Například u mild-hybridního Peugeotu 208 ušetříte ve městě klidně i více než 2,5 litru paliva na 100 km. Elektrický motor vůz totiž zapojuje, jak jen to jde, a dokáže tak jezdit až 50 procent času v plně elektrickém režimu s nulovými emisemi.
Je ale potřeba osvojit si plynulou jízdu: nešlapat radikálně na plyn a brzdu. Rekuperace nejlépe funguje ve chvíli, kdy brzdíte zlehka a delší dobu.
DOBÍJECÍ HYBRIDY
Auta s PLUG-IN HYBRIDním pohonem (zkratka PHEV) mají vyšší kapacitu akumulátoru a také výkonnější elektromotor. Lze je nabíjet z elektrické sítě. Dojezd PHEV se většinou pohybuje kolem 50 kilometrů na elektrický pohon. U některých vozů ale i víc.
Například nový Peugeot 3008 zvládne až 85 kilometrů. I zde funguje dobíjení prostřednictvím rekuperace. Ale pravidelným dobíjením elektromotoru se výrazně snižují provozní náklady. Dobíjet můžete s klidem i na 100 %, na rozdíl od elektromobilů se tím baterie neznehodnocuje.
Velké mýty panují ohledně životnosti baterií. Součástí servisu Peugeot je například i analýza stavu baterie. V případě slabé baterie je možné přímo koupit repasovanou baterii za příznivou cenu.
Analýza baterie a následný certifikát o jejím stavu se vám bude hodit i pokud chcete prodávat auto jako ojeté. Stav baterie významně ovlivňuje jeho prodejní cenu. Tuto službu využijete také při koupi ojetého elektrického nebo hybridního automobilu.
Více na webu Peugeot