Jak se správně chovat v kolonách
6. 8. 2017
Letní provoz znepříjemňují nejen vysoké teploty, ale především všudypřítomné kolony na tuzemských ale i evropských dálnicích. Víte, jak se správně zachovat, když už se do nějaké dostanete?
Základem chování v kolonách je ohleduplnost vůči ostatním, stejně jako věnování se řízení. Naprosto fatální jsou případy, kdy řidič nesleduje dostatečně provoz a narazí v plné rychlosti do posledního vozidla stojící kolony.
Stejně tak je zásadní dodržování bezpečné vzdálenosti od vozidla vpředu, aby byl dostatek času v případě potřeby výrazně zpomalit nebo dokonce zabrzdit za kolonou, která je před námi a o níž nevíme. Jestliže nebudeme dodržovat dostatečný odstup, může dojít při zastavování za kolonou k nehodě. Pokud je zjevné, že jsme tak zvaně „příliš rychlí“, snažíme se pro brzdnou dráhu využít volný odstavný, nouzový pruh.
Jednou z nesprávných reakcí řidičů je při dojíždění ke stojící koloně, vpravo s nákladními vozy a kamiony, snaha strhnout řízení doleva a zařadit se na poslední chvíli do zdánlivě volného pruhu vlevo „pro osobní vozy“. V drtivé většině případů, jestliže na dálnici stojí kolona nákladních vozidel vpravo, bude kolona osobních vozidel i v levém pruhu. Nic tím neuspěcháme, ale naopak ještě můžeme svým nenadálým manévrem řazení se vlevo ohrozit nebo omezit auta v tomto jízdním pruhu.
Další zásada, kterou odborníci ÚAMK zdůrazňují, zní: Jakmile dojíždíme nebo stojíme jako poslední v koloně, necháme zapnutá výstražná světla. Zároveň ale ve zpětném zrcátku pozorujeme přijíždějící auta zezadu. Může se stát, že jejich řidiči přehlédnou kolonu, a pak máme šanci vyhnout se srážce rychlým vjezdem na nouzový pruh. Navíc, jak už jsme zmínili, je naší povinností být připraveni i na situaci, kdy by mohla přijet zezadu sanitka, a jí musíme včas zajistili dostatečně široký průjezd.
Zároveň musíme myslet na to, že ani stojící kolona není parkoviště, po kterém se budeme procházet, nechat běhat děti a podobně. Například v Německu za opuštění vozu hrozí základní pokuta 15 euro, a v případě zmíněného nezajištění volného průjezdu záchranářů dokonce až jeden rok vězení.
Zdroj: www.uamk.cz