Jízda v mlze: rady na cestu
9. 10. 2024
Mlha představuje pro řidiče výrazné riziko případné nehody. Omezená viditelnost zhoršuje orientaci a vnímání vzdálenosti od okolních aut. Díky související námraze se prodlužuje i brzdná dráha. Společně s Platformou Vize0 vám přinášíme cenné rady pro bezpečnou jízdu.
Jak bezpečně řídit v mlze?
Zpomalte a přizpůsobte rychlost podmínkám
- Řidič by měl vždy jet takovou rychlostí, aby mohl bezpečně zastavit na vzdálenost, kterou vidí před sebou. Za husté mlhy je nutné výrazně zpomalit a počítat s tím, že cesta bude trvat déle.
Dodržujte bezpečný odstup
- V mlze je obtížné správně odhadnout vzdálenost od vozidel před vámi. Zvýšený odstup je klíčový, protože reakční doba a brzdná dráha jsou za těchto podmínek prodloužené.
Předjíždějte jen v krajní nouzi
- Hustá mlha skryje protijedoucí vozidla, která mohou vyjet až na poslední chvíli. Navíc, když už se rozhodnete předjíždět, často zjistíte, že vozidlo před vámi nejelo pomalu bez důvodu – například kvůli jinému pomalu jedoucímu vozidlu či hustému mlhovému závoji.
Pravidelně čistěte okna
- Mlha kondenzuje na vnější straně oken, a proto je důležité používat stěrače nejen na předním, ale i zadním skle. Důsledně udržujte čistý výhled z vozu.
Pozor na náhlé změny viditelnosti
- Lokální mlhy mohou nečekaně snížit viditelnost. Pokud se vynoříte z úseku s dobrou viditelností do hustého mlhového mraku, zpomalte. Nikdy nespoléhejte na to, že tzv. znáte cestu. Stačí, aby na silnici byla neočekávaná překážka, a je zaděláno na vážnou nehodu.
Vidět a být viděn
Světla pro denní svícení jsou za mlhy naprosto nedostatečná. Při jízdě v mlze je třeba rozsvítit potkávací světla a zadní mlhovky, jak to ukládá zákon.
„Zákonem není exaktně definována mlha. Pomoci může osvědčená zahraniční praxe. Například v Německu je povinnost rozsvítit mlhovky při dohlednosti do 50 metrů.
Na druhou stranu je tu ovšem i riziko, že budeme používat mlhová světla i v prostředí, kde to není nutné. Pro ostatní řidiče to bývá nepříjemné a potenciálně z důvodu jejich oslnění nebezpečné,“
upřesňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0. Pozornost je třeba věnovat i automatickým systémům přepínání světel. Ověřte, zda správně fungují a zda jsou opravdu zapnutá potkávací světla.
Pro chodce platí povinnost mít reflexní doplňky mimo obec nejen za tmy, ale i za zhoršené viditelnosti. Cyklisté by měli být osvíceni vpředu i vzadu, reflexní vesta může výrazně zlepšit jejich viditelnost.
Jízda v mlze vyžaduje maximální pozornost. Nehody, které se stávají v těchto podmínkách, mají často horší následky právě kvůli mixu nepřiměřené rychlosti, snížené viditelnosti a zhoršené ovladatelnosti vozidla.
„Být včas v cíli je méně důležité než tam dorazit bezpečně. Mlha je zrádná a vyžaduje od řidičů naprosté soustředění a trpělivost. Nehrajte s mlhou závod – je to soupeř, kterého nemůžete porazit,“ uzavírá Budský.