Mrazy autu nesvědčí
27. 2. 2018
Zima každý den ukazuje, že motoristům dokáže pořádně „zavařit“. Některým nepříjemným situacím ale řidiči jdou naproti. Neznalostí nebo třeba leností. Výsledkem podcenění mrazů může být řada nepříjemností – někdy jde jen o plechy, jindy o lidské životy.
Likvidátoři pojišťovny Generali se v zimě denně setkávají s celou řadou situací, které vedou k dopravním nehodám. Jsou to právě zimní měsíce, kdy počet pojistných událostí u motorových vozidel může skokově narůst. Přinášíme přehled deseti momentů, které sice nepatří k těm nejčastějším důvodům nehod. Jejich následky ale mohou být v mnoha ohledech fatální.
Zimní oblečení
Teplá bunda v zimě přijde vhod, zejména na začátku jízdy. Za volantem ale představuje bezpečnostní riziko hned z několika důvodů. Podle zkušeného instruktora kurzů bezpečné jízdy na výcvikových plochách Autodromu Most Jiřího Patery je nutné, aby bezpečnostní pasy přilehly co nejtěsněji k tělu a v případě nehody zabránily pohybu těla vpřed.
Boty i přeskáče
Řízení v nevhodných zimních botách je dalším nešvarem, který může skončit nehodou. „V nouzové situaci se navíc problém prohlubuje. Nevhodná obuv omezuje koordinaci pohybu, řidič ztrácí cit přítlaku nohou na pedál spojky a brzdy, prodlužuje se doba přesunu pravé nohy z pedálu plynu na brzdový pedál. Řídit pak v botách určených ke sjezdovému, ale i běžeckému lyžování, je vyloženě hazardem,“ varuje Jiří Patera.
Sníh a zmrazky na kapotě
Když nasněží, musí sníh z auta dolů. To platí nejen o sklech, ale také o karoserii. Jízda se sněhovou čepicí je nebezpečná pro posádku auta (sníh sklouzávající ze střechy při brždění, sníh odlétávající z přední kapoty na čelní sklo), ale i pro auta jedoucí vzadu. Od roku 2016 navíc v Česku platí, že za jízdu se zasněženým autem hrozí pokuta až 2000 korun na místě, 2500 korun ve správním řízení. Tisícové částky se za stejný prohřešek platí i v Rakousku, Německu, Švýcarsku nebo na Slovensku. Nejčastěji hlásí klienti pojišťovnám rozbitá čelní skla nebo kapoty od zmrazků z návěsů nákladních aut nebo dodávek.
Škrábání námrazy z oken
Námraza na oknech představuje doslova smrtelné riziko. Zvlášť v případě, kdy si řidič oškrábe pouze vybrané části okna. Důležité je mít kompletní výhled, proto by mělo být od mrazu očištěné nejen celé čelní, ale všechna skla. Zapomínat by se nemělo ani na čelní světlomety, kde námraza může zhoršit jejich účinnost.
Pohled pojišťovny: Jsou známy i smrtelné nehody s chodci, které řidič přes nedostatečně oškrábané čelní sklo srazil. V takových případech je řidičova vina obvykle nezpochybnitelná a tím i jeho podíl na úhradě škody.
Zpětná zrcátka
K přehledu o dopravní situaci jsou zpětná zrcátka klíčová. Jejich čistota také. Problém nastává v momentě, kdy na nich uschnou (mnohdy i díky vyhřívání) nečistoty. Další komplikací je přejezd z mrazivého počasí do podzemních garáží, kde se na zrcátcích bleskově vytvoří zamlžení.
Správná směs v ostřikovačích
Paseku na čelním skle dokáže způsobit i nesprávně zvolená směs v ostřikovačích. Snaha o odstranění námrazy za použití ostřikovačů, může být úspěšná. Za jízdy jde ale o obrovský risk. Některé směsi mají tendenci po rozetření okamžitě zamrzat. Podstatná není okolní teplota, ale tzv. pocitová teplota. Teplota vzduchu kvůli rychlosti auta razantně klesá, a proto směs do -10° C najednou nemusí stačit. Například při 50 km/h se reálná teplota -5°C rázem na čelním skle mění na -16° C…
Neupevněný náklad ve střešním boxu nebo v interiéru auta
Lyže, snowboardy a lyžařské boty musí být v autě umístěné tak, aby neohrozily jeho posádku, případně ostatní řidiče nebo dokonce chodce. Prudké brzdění nebo náraz ve spojení s ostrými hranami lyží položených na zadních sedlech může být smrtící koktejl. Stejně tak je důležité zimní sportovní vybavení nebo další náklad popruhy přichytávat i ve střešních boxech. Při brzdění nebo nehodě totiž hrozí, že z něj vyletí a způsobí další škodu.
Nesprávné či sjeté pneumatiky
Zimní pneumatiky jsou od 1. listopadu do 31. března v České republice prakticky povinné. Vyhláška hovoří tak, že řidič jimi musí mít vůz vybavený, jestliže je na silnici sníh, led nebo námraza, nebo lze předpokládat, že takové podmínky nastanou. To se v zimě může stát v podstatě kdykoliv. Pokud za těchto podmínek dojde k nehodě a ukáže se, že řidič spoléhal na letní obutí, případně zimní pneumatiky měl, ovšem s nadměrně opotřebovaným vzorkem, bude ho to to stát peníze.
Pohled pojišťovny: U nevhodných pneumatik (ať už jde o hloubku dezénu, vhodný sezónní vzorek nebo velikost v souladu s technickým průkazem auta) se vždy posuzuje, do jaké míry se podílely na vzniku nebo rozsahu nehody. V případě nedobrzdění s letním vzorkem na sněhu je jasné, že rozsah škody bude větší. V takovém případě by hrozilo krácení pojistného plnění z havarijního pojištění, respektive vymáhání části škody po viníkovi nehody.
Chytré senzory
Radary hlídající odstup od jedoucího auta, parkovací senzory, kamery snímající okolí automobilu. To vše potřebuje v zimě péči. Minimálně tu základní – před vyjetím tyto součásti výbavy očistit opatrně od sněhu, námrazy nebo nečistot. Spoléhat na senzor, který kvůli sněhové pokrývce nefunguje, je obrovské riziko.
Zamrzlá nafta
Nekvalitní nafta a velký mráz mohou být příčinou toho, že palivo v nádrži ztuhne a vůz odmítá startovat. Pak je nejsnazší počkat, až teplota stoupne a palivo povolí. Ale co když potřebujete odjet na hory? Nebo podnikáte a potřebujete odvézt zákazníkovi zboží? Aby k takové situaci nedošlo, je potřeba tankovat u kvalitních a prověřených čerpacích stanic.