Náš test: Volvo V90 Cross Country
24. 8. 2017
Na trhu je nyní celá řada praktických rodinných kombíků. Jen pár z nich ale vystupuje z řady a tvoří svá vlastní měřítka. Po týdnu testování mohu směle prohlásit, že Volvo V90 Cross Country je přesně takové. Je bezpochyby zajímavou volbou pro ty, které chtějí od auta prostě víc.
Díváme se
Myslím, že design Volvo V90 je tak povedený, že se na něj jeho majitelka (ale i kolemjdoucí) jen tak nepřestanou dívat. Tohle auto je prostě chic. Jeho křivky rozvíjejí proslulý skandinávský design, ale zároveň si V90 bere to nejlepší ze svých předchůdců. Robustní příď vozu s krásně profilovanou maskou chladiče je jasně rozpoznatelná díky tzv. Thorovu kladivu – specifickému tvaru světlometů s diodami. Profil V90 se nese ve znamení dynamiky. Outdoorové opláštění nárazníků a blatníků, 19“ kola a světlá výška 21 centimetrů navozují dojmem sebevědomého vozu nejen do severské krajiny. Moc se mi líbí i záď V90, která dokáže upoutat díky světlometům a retro vyskládaným písmenkům značky Volvo.
Nasedáme
Že stojí Volvo na špičce v žebříčku autodesignu dokládá i vnitřek vozu. Ne náhodou jsem se ve V90 cítila jako v nějakém skandinávském obýváku, pravda na 4 kolech. Nejde jen o jednoduše navržený a promyšlený design, ale i použité materiály. Kožená sedadla (přední vyhřívaná za příplatek) jsou pohodlná, sedí se v nich výš a jsou vyprofilovaná tak, aby poskytovala maximální oporu.
Specialitkou je jejich masážní funkce, která je zatím úplně nejkomplexnější, jakou jsem kdy v autě vyzkoušela. Vedle správného sezení řidičů za volantem myslí Volvo V90 také na zdraví alergiků. V90 disponuje čtyřzónovou automatickou klimatizací a také filtry, které by v případě rozložení několikanásobně překračovaly rozměry celého vozu. Palubní desce vévodí naleštěný dotykový displej s příplatkovou navigací velký jako iPad. Pro pohodlí řidičky je tu například opěrka ve středovém tunelu a také široký přehledný přístrojový štít, který je digitální a všechny důležité údaje o jízdě na něm jsou krásně vidět. To vše spolu hraje a vytváří opravdu skvělý pocit na palubě.
Jediná věc, se kterou se rozhodně vyplatí předem seznámit, je ovládání dotykového displeje. Většina – včetně elementárních – ovladačů se totiž ovládá skrz menu na obrazovce. Najít rychle například ovládání klimatizace, když si to pádíte 120 kilometrovou rychlostí, je celkem oříšek. Je třeba vědět, jak se co nejrychleji k ovladači přes menu dostat.
Nemohu opomenout zmínit skvělý příplatkový audiosystém Bowers & Wilkins s 19 reproduktory o výkonu 1400 W. Tento úžasný hudební zážitek ale znamená sáhnout hlouběji do kapsy. Za pomyslnou vstupenku na hudební koncert je nutné připlatit téměř 100 tisíc.
Volvo V90 Cross Country nabízí dostatek místa pro cestování všech členů rodiny. Na zadních sedadlech je podsedák pro odrostlejší děti integrován přímo do sedadel. Což nejen auto zbytečně nehyzdí, ale navíc to jde na vrub ještě větší bezpečnosti. Zavazadlový prostor ukrývá objem 560 litrů. V kufru jsem si pochvalovala praktická řešení, jak jde prostor zahradit nebo poloautomatickou roletku zakrývající celý zavazadlový prostor.
Jedeme
Nejsilnější benzínový dvoulitr T6 s výkonem 236 kW, odpovídající síle 320 koní, dokáže směle ukázat, co v něm vězí. Jezdí krásně – v režimu Dynamic doslova unese sportovní jízdou. Osmistupňová automatická převodovka komfortně řadí a adaptivní vzduchový podvozek příjemně kryje nerovnosti. Ve městě dokáže adaptivní tempomat zpříjemnit cestu zejména v pomalu plynoucí městské dopravě. Při parkování ve městě je k nezaplacení kamera s výhledem do 360° ke kontrole všech potenciálních překážek. Zapnutý parkovací asistent sám najde místo a zaparkuje. Stačí pustit volant, vůz se ujme řízení, zcela sám provede parkovací manévr a dá signál, kdy zabrzdit.
Ostatně bezpečnostních asistentů je ve Volvo V90 celá řada: asistent hlídání mrtvého úhlu, asistent jízdy v pruzích nebo aktivní přepínání dálkových světel, varování před kolizí, ochrana chodců nebo cyklistů. Volvo V90 Cross Country je do detailu promyšlený rodinný kombík, se kterým je doporučeno vydat se mimo město. Právě cestou do přírody při jízdě mimo běžné trasy jsem vyzkoušela režim Offroad a poznala odvážného ducha tohoto terénního kombíku s pohonem všech kol. Volvo V90 je skutečně neohroženým parťákem na cesty. Jistou vadou na kráse je jeho žíznivost. Během týdenního testování (kdy jsem většinu času jezdila v režimu Eco) si Volvo V90 řeklo o 10,6 litrů a to je skutečně vysoká spotřeba.
Hodnotíme
Vedle komfortního svezení nabízí Volvo V90 Cross Country hudební zážitek jako při návštěvě goteborgské opery. Pohodlí a útulnost jako v obývacím pokoji a vytříbený vzhled příznačný pro současný skandinávský design. To vše v kombinaci s bezpečným pocitem z jízdy a příkladným výkonem benzínového šestiválce. Pomyslnou vráskou na kráse je jen jeho vyšší spotřeba, která se ale dá u tak silného motoru předpokládat. Volvo V90 (D3/110 kW V90 Kinetic) startuje na ceně 1 159 400 Kč. Testovaný model V90 Cross Country T6 AWD ve výbavě Pro stojí 1 734 800 Kč, se všemi příplatky se cena vyšplhala na 2 122 800 Kč.
Autor: Sabina Kvášová
Více na webu Volvo