Polovina řidičů nedává pozor

14. 5. 2024

Řidiči věnují při řízení 51,9 % času aktivitám, které nesouvisejí se samotným řízením. Přitom pokud se řidič věnuje něčemu jinému, zvyšuje tak riziko nehody dvojnásobně. Čtvrtina smrtelných dopravních nehod je způsobena nedostatečným věnováním se řízení. Roztržitost při řízení loni stála v ČR život 53 osob.

Vysoký podíl rozptýlených řidičů na smrtelných dopravních nehodách potvrzují i naše národní statistiky.

V letech 2006-2015 zemřelo při nehodách, při kterých se řidič dostatečně nevěnoval řízení, celkem 890 osob – 11,2 procenta všech obětí dopravních nehod. V roce 2022 to bylo 58 osob (12,8 procenta) a v roce 2023 se jednalo o 53 lidí (11,6 procenta).

KIA_Pruzkum bezpecnosti II. 2021_Jidlo za volantem
foto KIA

Čím se vlastně řidiči za jízdy rozptylují?

Evropská komise ve své publikaci „Thematic Report –Driver Distraction“ vydané na konci roku 2023 uvádí, že řidiči při řízení věnují v průměru 51,9 procenta času aktivitám, které nesouvisejí s ovládáním vozidla či řešením dopravních situací.

Nejčastěji se jedná o rozhovor či zpěv bez použití mobilu (4,2 % z celkové doby řízení). Následují držení mobilního telefonu při mluvení či poslouchání (2,7 %), čtení nebo psaní textové zprávy na mobilu (1,91 %), jedení za jízdy (1,9 %) a provádění osobní hygieny – např. make-upu (1,69 %).

„Severoamerický Department of Transportation uvádí, že řidič by rozhodně neměl odpoutat svůj zrak od dění na silnici na déle než dvě sekundy,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0.

Vytáčení čísla na mobilu zvyšuje riziko vzniku nehody více než 12x

agresivita za volantem KIA
Zdroj: fotobanka automobilky Kia

Za nejnebezpečnější je podle údajů Evropské komise považováno vytáčení čísla volaného na mobilu drženém v ruce (zvyšuje riziko havárie 12,2x).

„Bez nebezpečí však není ani telefonování pomocí hands-free sady. Zvláště při náročnějších probíraných tématech s sebou nese vysokou míru mentálního rozptýlení,“ varuje Roman Budský.

Čtení či psaní za jízdy, včetně využití tabletu, zvyšuje riziko nehody 9,9x a snaha dosáhnout na nějaký předmět 9,1x. Příliš dlouhý pohled na nějaký objekt mimo vozidlo může být také velice nebezpečný, zvyšuje riziko střetu 7,1x.

„Velmi nebezpečné mohou být digitální billboardy, kterým řidiči nejednou věnují dlouhé sekundy své pozornosti,“ uvádí Budský. Čtení nebo psaní textové zprávy na mobilu zvyšuje riziko nehody 6,1x, sáhnutí po mobilu 4,8x.

ŠKODA SUPERB Combi v barvě Ice Tea: foto ŠKODA AUTO
INTERIÉR ŠKODA SUPERB: foto ŠKODA AUTO

Ovládání různých ovladačů vozidla (mimo nastavování teploty vzduchu v kabině či klimatizace) s sebou nese zvýšení rizika nehody 4,6x. Surfování po internetu zvyšuje riziko havárie 2,7x. Bez nebezpečí není ani nastavování teploty vzduchu v kabině či klimatizace, kdy riziko havárie roste 2,3x.

Samotné držení mobilu v ruce navyšuje nebezpečí nehody 2,05x, jedení či pití za jízdy 1,8x, nastavování autorádia 1,57x, rozhovor či zpěv bez použití mobilu 1,44x, provádění osobní hygieny, např. make-upu, 1,4x a konečně samotné držení mobilního telefonu při mluvení či poslouchání 1,27x.

Bez nebezpečí však nejsou ani negativní emoce. Vztek, křik, smutek či emocionální stress zvyšují riziko vzniku nehody 9,8x oproti klidnému a vyrovnanému řidiči. „Zdaleka ne každý řidič si to uvědomuje. Pokud se řidiči začíná dělat rudo před očima, je lepší na vhodném místě zastavit a dát si relaxační pauzu, doporučuje Roman Budský.

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018