Zdroj: archiv webu

Při kontrole oleje nespoléhejte pouze na kontrolky

4. 2. 2019

Auto prošpikované eletronikou může být dobrým pomocníkem, ale bezhlavě se spoléhat na moderní technologie se také nemusí vyplatit. To platí i u tak běžné činnosti, jako je kontrola motorového oleje. Jak tedy správně postupovat?

Podle různých návodů a doporučení by měla být hladina oleje někde uprostřed minimální a maximální hladiny, kterou ukazuje měrka. Ale je to opravdu tak? Olej je cenným platidlem nejen pro motor, ale značné množství oleje jsou schopné nasát i turbodmychadla a vydatnou olejovou koupelí nepohrdne třeba i variátor.

Foto: archiv webu

Počítač vyšle pokyn pro řidiče tehdy, až když je hladina oleje opravdu nízká. To může směřovat k nasátí vzduchu do olejového čerpadla a motor bude na chvíli pracovat na sucho. Kontrolka na palubní desce ve skutečnosti informuje řidiče o nízkém tlaku v mazací soustavě, a to není stejné, jako nízký stav oleje.

Řidiči se bohužel málokdy dívají pod kapotu a spoléhají jenom na eletroniku. To může být chyba, protože čidla a realita jsou dvě rozdílné věci. I když si často stěžujeme na nespolehlivou elektroniku, tak s ohledem na naše pohodlí ukazatelům počítače rádi důvěřujeme.

A jak správně úroveň oleje ověřit? Motor vozidla by měl být rozehřátý, ale ne zase po nějaké ostré a divoké jízdě. Nejlepší je počkat nějakých 11 až 20 minut. Vyjmout měrku, otřít ji hadrem, vsunout ji zpátky a po opětovném vyjmutí zjistit hladinu oleje. Aby to bylo spolehlivé, tak by auto mělo stát na rovném povrchu.

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018