Zdroj: archiv webu

Rozhovor se Sandy Myhre

1. 7. 2019

Sandy Myhre je automobilová novinářka z Nového Zélandu, autorka mnoha knih o automobilových závodech, ale hlavně zakladatelka Světového ženského auta roku (Women´s World Car of the Year neboli WWCOTY). V této světově unikátní anketě hlasují o nejlepších autech roku pouze ženy – automobilové novinářky. Jaké je místo žen ridiček v automobilovém světě a jaká budoucnost motorismu? Čtěte náš exkluzivní rozhovor s neobyčejnou ženou v autě Sandy Myhre.

Sandy, prozraďte nám, která žena pro vás v životě byla inspirací a kdo je podle vás nejvíce inspirativní žena současnosti?

Vždycky jsem obdivovala americkou tenistku Billy Jean Kingovou, protože byla zastáncem rovnoprávnosti. Úspěšně bojovala za vyšší platy pro ženy a založila ženskou tenisovou asociaci WTA. Ze současnosti mě napadá Malaly Yousafzaiová, pákistánská dívka, která byla postřelena Talibanem, podařilo se jí přežít a je dnes silným zastáncem práv žen a velvyslancem OSN pro globální vzdělávání. Statečnost a síla Malalyina příběhu je působivá.

Léta se věnujete motoristické žurnalistice. Jak byste vaší profesionální kariéru nejlépe popsala? Co bylo impulsem, že jste vlastně začala psát o autech?

Vždycky jsem chtěla psát, ale nikdy bych si nemyslela, že budu psát především o autech a motoristických závodech. Díky univerzitnímu autoklubu jsem znala spoustu lidí, kteří závodili. Hlavní reportér večerního vydání novin se mě tehdy zeptal, jestli bych nenapsala motorický sloupek z ženského pohledu vedle jeho motoristického sloupku a tam to tehdy vše vzniklo. Znala jsem mnoho lidí ze závodů a tak mě pak požádali, abych pokryla závody pro místní noviny a národní rozhlasovou stanici. Bylo neobvyklé slyšet ženský hlas ve zprávách ze závodů.

Foto: archiv webu

Jak vlastně vznikla anketa Women´s World Car of the Year WWCOTY?

V roce 2009 jsem společně se svou kolegyní, motoristickou novinářkou z Austrálie Liz Swanton, koukala na Světové auto roku (World Car of the Year). V porotě bylo 45 novinářů a ani jedna žena! Byla jsem hrozně naštvaná, že tam nebyly zastoupeny žádné ženy. To Liz mi navrhla, abychom udělaly anketu pro ženy, a tak jsem se do toho vrhla. Strávila jsem svou letní dovolenou přes Vánoce v roce 2009 kontaktováním žen – motoristických novinářek. Bylo těžké získat jejich e-mailové adresy, ale nakonec (po asi třech týdnech) jsem vyhledala sedm žen, poslala jim e-mail a všechny řekly: „ANO, JDU DO TOHO!“ V roce 2010 nás tak v porotě zasedalo devět. Šest z nich je stále v porotě i pro letošní rok. Jsem hrdá na to, že jsme ve světě jedineční a že se ženy v naší porotě vzájemně podporují. Je mezi námi takové velké pouto. Důvodem podle mého je, že jsme všechny (jako ženy – motoristické novinářky) čelily stejným výzvám, takže si všechny rozumíme. Rády si myslíme, že jsme trochu zvláštní, protože děláme, to co děláme – baví nás to, i nás to definuje.

Jaké je vaše vysněné auto a jaké auto aktuálně řídíte?

Upřímně řečeno, nikdy jsem žádné vysněné auto neměla. Po mnoho let jsem řídila tolik nádherných aut, že by bylo opravdu těžké jedno z nich vypíchnout. Aktuálně žiji 5 měsíců v Bruselu a pěkný motoristický zážitek jsem měla v modelu Mazda RX8, kterým mě svezl můj syn. Doma v Bay of Islands, na Novém Zélandu, pravidelně testuji novinářská auta, ale jinak řídím stárnoucí kombík značky Nissan, který vyhovuje tamějšímu životnímu stylu.

Bez jakých vlastností se v autě neobejdete? Jaká jste vlastně řidička? Které trofeje, kterou jste na závodech získala, si nejvíce ceníte?

Bez čeho se v autě neobejdu? Asi bez bezpečnostních prvků jako je airbag, ABS a kontrola trakce. Jako řidička jezdím s jemností (mám trénink v hospodárné jízdě) a jsem na silnici ohleduplná. Nejvíce si asi vážím své výhry během traťového dne s Fordem proti všem motoristickým novinářům na Novém Zélandu, trofejí v hospodárné jízdě a několika dalších novinářských ocenění.

Jak byste popsala svou práci v roli prezidentky novozélandské motoristické mediální asociace (New Zealand Motor Sport Media Association)?

Po 30 letech kariéry novinářky v motorsportu jsem se v roce 2009 stala prezidentkou této asociace a jsem tím (jako první žena v této funkci) velmi poctěna. Je to taková práce styčného důstojníka: pracujete s Asociací motoristických závodů, s organizátory tratí, manažery týmu a řidiči; pomáháte, aby každý porozuměl potřebám médií. Úspěšně jsme zavedli celoroční průkaz pro média Nového Zélandu, který usnadnil život novinářů na moto závodech po celé zemi.

Foto: archiv webu

Kde berete energii? 

Moje energie pochází od ostatních žen, které máme v porotě Světového ženského auta roku WWCOTY. Naše organizace je svých charakterem na světě opravdu jedinečná. To je moje hnací síla a moje inspirace pro to být hlasem žen řidiček po celém světě.

Na čem aktuálně pracujete?

Vedle práce na WWCOTY a New Zealand Motor Sport Media Association jsem motoristickým korespondentem rádia Magic na Novém Zélandu. Společně s Liz Swantonovou máme web Wenches on adventures. Společně jsme také jely několik eko jízd a zažily spoustu legrace, proto jsme nazvaly naše webové stránky Wenches on Adventures (Holky na cestách)! Také ale píšu o tématech, která nemají nic společného s motorismem a podílím se na organizaci akcí spojených s ekologickými oceněními u nás na Novém Zélandu v Bay of Islands.

Který aktuální trend ve společností podle vás nejvíce ovlivní budoucnost aut? Bude to: udržitelný rozvoj, snižování emisí, elektro auta, auta na vodík, carsharing nebo něco úplně jiného? Jaký názor máte na snahy o omezení dieselových motorů?

Současným trendem jsou auta na elektřinu, což s sebou samozřejmě nese další trend v podobě snižování emisí. Sdílení automobilů zažívá svůj boom hlavně v Evropě, jinde se totiž zatím více neuchytilo. Domnívám se, že vodíková auta včetně zřízení čerpacích stanic je příliš drahé, než aby se stala pro běžné řidiče dostupná. Omezování dieselových motorů podle mého nastane ne proto, že si to budou chtít jednotlivé vlády, ale hlavně proto, že to bude přání obyvatel. A jaká je budoucnost? Domnívám se, že uvidíme více automobilek, které se spojí nebo uzavřou strategické aliance ve snaze snížit náklady.

Jak moc je podle vás aktuálně slyšet hlas žen v automobilové branži?

Když jsme se letos v květnu sešli na londýnském autosalonu, bylo nás tam z WWCOTY dohromady deset. Je těžké uvěřit, že to bylo poprvé, od doby vynálezu auta, kdy měly ženy – automobilové novinářky na autosalonu svůj vlastní stánek! Myslím, že automobilky v minulých letech nedokázaly pochopit, kdo jsou jejich skuteční zákazníci. Reklama je stále zaměřena na muže a na showroomech je stále málo prodejců – žen. (Také si myslím, že prodejní plochy showroomů v budoucnu sníží svou velikost, protože stále lidí nakupuje auta online.)

Autoprůmysl se pomalu začíná probouzet a myslet na ženy-zákaznice! Přesto je ale šílené, že ještě mnoho prodejců ženy jako potenciální zákaznice ignoruje. Automobilky, které si již tuto demografickou skutečnost uvědomily, z toho budou těžit. A ti, kteří si to neuvědomili, se budou brzy divit, proč jejich prodejní čísla klesají. Vždyť až o 83 procentech všech velkých nákupů rozhodují právě ženy.

Sandy, děkuji vám za rozhovor. Ať se vám splní všechny vaše plány a přejeme vám ze srdce šťastné kilometry.

Světové ženské auto roku The Women’s World Car of the Year je jedinečná anketa, ve které hlasují výhradně ženy. Mezinárodní ženská porota složená z 39 motoristických novinářek z 31 zemí světa volí každý rok své ženské auto roku. Od letoška je v anketě Světového ženského auta roku (Women´s World Car of the Year WWCOTY) zastoupena také Česká republika prostřednictvím šéfredaktorky magazínu Žena v autě.cz Sabiny Kvášové.

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018