Vše o elektroautech
31. 10. 2018
Jízda elektromobilem je o jiném zážitku z jízdy a ve zcela jiném přístupu k cestování autem. Jízda je čistší nejen z pohledu aktuálně vypouštěných emisí, ale také z pohledu dobíjení, tankování a údržby. V elektromobilu se nemusíte bát, že se ušpiníte při tankování nebo že vám někde vyteče olej. -) Nic podobného totiž v elektromobilech není. Jízda elektromobilem je také mnohem tišší, a to jak pro řidiče, tak pro okolí. Studie newyorské univerzity ukázala, že řidiči elektromobilů jsou mnohem méně stresovaní než řidiči klasických aut. Může za to právě absence otřesů ve vozidle a absence hluku z motoru. To samozřejmě může u citlivých jedinců také snižovat agresivitu za volantem.
Elektromobily také nevypouštějí žádné emise v místě provozu a mohou být velkým pomocníkem v boji proti znečištěnému ovzduší ve městech. Míra znečištění v Evropě a v České republice je přitom poměrně vysoká. Očekáváme, že v budoucnosti se mnohem více než dnes začne hovořit o zdravotních důsledcích tohoto znečištění na zdraví lidí. Je jasné, že výroba elektřiny také produkuje škodlivé emise, ale máme potvrzeno, že i v českém energetickém mixu, který hodně spoléhá na elektřinu z uhelných elektráren, je i při započtení tohoto znečištění provoz elektromobilu výrazně ekologičtější.
Elektromobily se mohou pochlubit mnohem nižšími náklady na provoz a běžnou údržbu. Automobilka Kia má například spočítáno, že provoz elektromobilu Soul EV je o 1,5 koruny na kilometr levnější než provoz stejného modelu s dieselovým motorem. Náklady na jeden ujetý kilometr jsou u dieselu 1,80 Kč při ceně 32 korun za litr nafty. Náklady elektromobilu jsou 30 haléřů na jeden kilometr. Za každých 100 tisíc ujetých kilometrů tak elektromobil svému majiteli ušetří 150 tisíc korun na palivu a další tisíce až desítky tisíc na pravidelném servisu. Parkování téměř zdarma přitom mohou nyní využít i majitelé hybridních a plug-in hybridních vozů, pokud jejich vůz umožňuje přepnutí do čistě elektrického režimu.
Kolik je dobíjecích stanic v ČR?
Nabíjecí stanice lze hledat například na webu www.evmapa.cz, například v Praze jich je 70 a v celé ČR přibližně 700. Při cestě do zahraničí je třeba si předem ověřit, jaká je infrastruktura po cestě a také v cílové zemi. V celé Evropě je přes 133 tisíc dobíjecích stanic – například v Německu, Nizozemsku, Franci, Norsku a dalších zemích jsou jich desítky tisíc a dobíjecí stanice je tak téměř na každém rohu. Vyrazit s elektromobilem do Řecka, Rumunska či Bulharska však může být celkem dobrodružství. V Rumunsku jich je jenom něco přes stovku, v Řecku dokonce jenom necelá padesátka. Konkrétní počet nabíjecích stanic v zemích EU lze najít na webu www.eafo.eu.
Jsou v ČR ekologické vozy zvýhodněny?
Aktuálně se pobídky omezují na zvýhodněné parkování na pražských modrých zónách, případně na dotace pro mimopražské podnikatele a firmy. Vláda však uvažuje o tom, že by zpřístupnila dotace na nákup ekologických vozů také pro občany. Podle posledních informací z Ministerstva životního prostředí závisí vše na rozhodnutí ministra. Budeme proto s napětím očekávat, jak celá situace nakonec dopadne…