Nové SUV: seznamte se s LEXUS NX
12. 6. 2021
Lexus prostřednictvím zbrusu nového NX otevírá novou kapitolu ukazující budoucí designový směr v oblasti exteriéru i interiéru. Uvádí nové pohonné jednotky včetně prvního plug-in hybridního pohonu Lexus a také novou generaci multimédií a konektivity a vyspělé technologie pro ještě vyšší úroveň bezpečnosti, pohodlí a praktičnosti.
Oproti první generaci NX je vůz nyní o 20 mm delší, rozvor se prodloužil o 30 mm, šířka narostla o 20 mm, resp. výška o 5 mm. Uvedené rozměry zajišťují optimální obestavění prostoru vč. větší nabídky místa v kabině pro cestující na zadních sedadlech.
Přední maska, charakteristický znak všech vozů Lexus, nyní hraje v celkovém designu vozidla ještě důležitější roli: vzpřímenější maska s jemnějším orámováním akcentuje dlouhou kapotu a definuje celkový tvar a objem karoserie, výrazně se rozšiřující směrem k zadním blatníkům. Dojem výkonného a agilního vozu posiluje širší rozchod předních i zadních kol – který umožnila podvozková platforma ‚Global Architecture K‘ – jakožto i dlouhá a elegantní kapota, krátké převisy a široké lemy podběhů ukrývajících až 20″ kola.
Z nejvýraznějších novinek na zádi jmenujme nová zadní sdružená světla ve tvaru písmene „L“ s typickým světelným břitem Lexus napříč celou šířkou vozidla. Původní emblém Lexus byl nahrazen zdobným nápisem „LEXUS“ na víku zavazadelníku ve prospěch jednoduchého a moderního vzhledu.
Nové NX jako první vůz značky prezentuje kokpit řidiče navržený v souladu s novou architekturou Tazuna. Koncepce pojmenovaná podle japonského výrazu pro ovládání koně jezdcem prostřednictvím otěží se zaměřuje na přímou a intuitivní kontrolu nad vozidlem v souladu s principem „ruce na volantu, oči na silnici“. Nová koncepce též zvyšuje požitek z jízdy, neboť řidiči dodává více jistoty a umožňuje lepší kontrolu nad vozidlem i okolím.
Příkladem intuitivního ovládání, které je středobodem celkové koncepce, jsou dotyková tlačítka na volantu s možností nastavení funkcí dle přání řidiče. Při použití kteréhokoli ze spínačů se na head-up displeji zobrazí jeho tvar, aby řidič nemusel sklánět zrak k volantu za účelem výběru funkce.
Atmosféru kokpitu evokuje křivka obepínající řidiče od dveří až po středový panel. Zde jsou v jedné zóně přehledně seskupeny různé zdroje informací – obrazovka multimédií, multi-informační displej, přístrojový panel s jedním kruhovým ukazatelem, centralizované ukazatele a (v závislosti na výbavě) head-up displej – aby byl veškerý obsah snadno dostupný při minimálním odklánění zraku nebo pohybování hlavou.
PRVNÍ PLUG-IN HYBRID ZNAČKY LEXUS: NX 450h+
Nejatraktivnější elektrifikovaný zástupce nové řady NX používá hybridní pohon se čtyřválcem 2,5 litru a dobíjecí lithium-iontovou baterií o nejvyšší kapacitě (18,1 kWh) v dané třídě. Permanentní pohon všech kol zajišťuje další elektromotor na zadní nápravě. Plug-in hybridní systém disponuje výkonem až 306 koní a měl by vozu udílet zrychlení z místa na 100 km/h v čase lehce přes 6 sekund. Oproti tomu odhadované emise CO2 (v kombinovaném cyklu podle WLTP) pod 40g/km a spotřeba paliva necelé 3 l/100 km budou pravděpodobně nejlepší ve třídě NX.
LEXUS LINK
Mobilní aplikace Lexus Link zpřístupňuje širší spektrum vzdálených lužeb a funkcí, jako např. zamykání a odemykání vozidla nebo spouštění systému klimatizace pro předehřátí nebo vychlazení kabiny před vyjetím – tato funkce je nyní standardem pro všechna provedení nové řady NX.
ROZŠÍŘENÝ PAKET BEZPEČNOSTNÍ VÝBAVY
Nabídku bezpečnostních prvků vozidla si majitel ještě může rozšířit o volitelný rozšířený paket bezpečnostní výbavy, dostupný pro vyšší výbavové linie NX. Nad rámec systému Lexus Safety System+ poskytuje např. asistenta pro změnu jízdního pruhu. Ten v předstihu zajistí zrychlení nebo zpomalení z přednastavené ustálené rychlosti jízdy za situace, kdy dá řidič znamení změny směru při předjíždění nebo zařazování do pruhu za pomalejší vozidlo.
Součástí rozšířeného paketu je i funkce upozorňování na křižující objekty před vozidlem, která s využitím radaru sleduje situaci po obou stranách a varuje řidiče před blížícími se vozidly při pomalém vyjíždění z křižovatky.
Více na webu Lexus