Ženy auta půjčují
9. 8. 2022
Díky iniciativě nazvané „Ženy auta půjčují“ si budou moci půjčit české řidičky v tíživé situaci auto. To bude plně pojištěné, „s plnou nádrží“ a zcela zdarma. Zajistí to platforma HoppyGo, která se zaměřuje na komunitní sdílení vozidel. HoppyGo navíc upořádal nedávno průzkum na téma žen za volantem, jehož výsledky jsou zajímavé.
Výsledky nejnovějšího průzkumu k tématu žen za volantem posloužil jako jeden ze základů pro start CSR projektu Ženy auta půjčují. Na něm se podílí mimo jiné dárcovská online platforma Znesnáze21, která otevřela sbírku na pohonné hmoty pro výjezdy znevýhodněných skupin, a Nadace Kooperativy, která poskytla dar 100 000 Kč na pojištění a podporu mobility znevýhodněných skupin.
1/4 českých řidiček vůbec auto neřídí
Průzkum HoppyGo například ukázal, že pro ženy je využívání automobilové dopravy stejně důležité jako pro muže. Také automobil vlastní stejné procento žen i mužů. Neznamená to ale, že stejné množství žen a mužů aktivně řídí. Téměř čtvrtina žen má řidičský průkaz, ale aktivně jej nevyužívá, u mužů je toto číslo pouze 7 %.
V jakých činnostech ženy podle vlastních slov vynikají? Pouze v úklidu interiéru.
Podobným tématem jako HoppyGo se v loňském roce začala zaobírat také společnost Volkswagen Financial Services, která pro potřeby vznikající inciativy ženy auta půjčují poskytla důležité poznatky získané z vlastního průzkumu veřejného mínění.
V něm 40 % žen uvedlo, že se nesetkává s posměchem či předsudky ohledně řidičských schopností a 26 % z nich pak odpovědělo “nevím, nebo si nepamatuji”. To ovšem automaticky nemusí znamenat, že předsudky neexistují.
Opak naznačuje např. to, že ve stejném průzkumu ženy samy při hodnocení činností vykonávaných kolem užívání či údržby automobilů přisuzují větší roli mužům. U pravidelných návštěv servisu, cestách na dlouhé vzdálenosti, řízení ve tmě či vyjednávání o ceně okolo 60 % žen uvádí, že na pohlaví nezáleží.
Drobné opravy auta, výměnu pneumatik či řízení užitkových vozů podle nich zvládají jednoznačně lépe muži. Jediný úkon, u kterého dle vlastních zkušeností vynikaly ženy, byl úklid interiéru automobilu.
Zajímavým indikátorem je také tvrzení “ženy a auta se nepůjčují”. Přestože jej nadpoloviční většina oslovených žen (skoro 60 %) považuje spíše za nadsázku, už to, že se s ním 83,8 % z nich někdy setkalo, svědčí o zakořeněnosti stereotypů.
1/4 řidiček je se sebou spokojena
Příliš pozitivně se řidičky nevnímají ani z hlediska hodnocení svých schopností. Pouze 26,3 % žen hodnotí své řidičské schopnosti jako “výborné”, 51,4 % pak jako průměrné. Zbytek žen se cítí jako začátečnice nebo své schopnosti hodnotí jako nulové.
Nejistota za volantem, resp. strach či respekt z řízení je spolu s nedostatkem peněžních prostředků hlavním důvodem, proč ženy nemají řidičské oprávnění nebo jej nevyužívají. Dokazují to i data experta iniciativy Vize 0 Romana Budského, který byl jedním z panelistů konference Ženy a mobilita. Téměř třetina žen, které nemají řidičské oprávnění, uvedla, že neřídí kvůli strachu.
1/3 žen bez řidičáku neřídí, protože mají strach
“Ženy jako účastnice silničního provozu častěji než muži nereagují na hrozící nebezpečí, reagují příliš pomalu či naopak zbrkle. Jsou to ale muži, kteří ve srovnání se ženami jezdí rychleji a agresivněji a havarují z důvodu nepřiměřené rychlosti jízdy, jízdy v nesprávném směru, nebo kvůli pozdní reakci,” doplňuje Roman Budský.
HoppyGo vyzývá české ženy – řidičky, aby sdílely svá, leckdy ne plně využitá, auta a pomohly tak dalším ženám, které to skutečně potřebují. Za každé takové auto přidá HoppyGo 1000 Kč na zapůjčení vozů pro znevýhodněné skupiny zdarma.