Zimní pneu v létě? Prosím NE!
24. 5. 2024
Jaro je tady a také povinnost přezout na letní sadu pneumatik. Ideální doba nastává, když teploměr stabilně ukazuje více než sedm stupňů Celsia. Nebo snad patříte k pětině Čechů, kteří hazardují a pneumatiky nepřezouvají? Pozor na to!
Data přitom ukazují, že až 21 % českých řidičů používá zimní pneumatiky i během letní sezony. Tyto překvapivé výsledky průzkumu společnosti Continental ukazují na nepochopení důležitosti a zanedbání správné sezonní výměny pneumatik.
Používání nesprávných pneumatik s sebou nese řadu negativních důsledků, včetně snížené bezpečnosti, rychlejšího opotřebení pneumatik a zhoršení výkonu vozidla.
„Včasné přezouvání sezonních pneumatik zvyšuje bezpečnost jízdy, zlepšuje ovladatelnost vozidla a prodlužuje životnost pneumatik. Je důležité si uvědomit, že používání zimních pneumatik v teplejším počasí může vést k předčasnému opotřebení a k snížení účinnosti brzdění a ovladatelnosti,“ vysvětluje Aleš Langer, vedoucí technického zákaznického servisu společnosti Continental Barum s.r.o.
Zimní pneumatiky mají speciální vzorek a výrobní směs pneumatik, které jsou optimalizovány pro jízdu při nízkých teplotách a na sněhu. Jejich použití v teplejším počasí může vést ke snížené přilnavosti, prodloužení brzdné dráhy a ke zhoršení ovladatelnosti vozidla.
„Směs letních pneumatik je jiná než u zimních pneumatik, takže lépe odolává někdy až extrémním letním teplotám. Letní pneumatiky v testech proto vykazují kratší brzdnou dráhu než znatelně měkčí zimní pneumatiky s větší laminací bloků,“ dodává odborník společnosti Continental.
Pro mnoho řidičů může být správné načasování pravidelného přezouvání spolu s návštěvou servisu stresujícím úkolem. Alternativou mohou být celoroční pneumatiky, které se pro řidiče stávají stále atraktivnější volbou. Podle průzkumu společnosti Continental se na ně spoléhá 14 % českých motoristů a takřka třetina dalších uvažuje o jejich pořízení.
„Přechod na celoroční pneumatiky je vhodný zejména pro řidiče, kteří během roku jezdí méně a kratší vzdálenosti, a proto nemohou efektivně využívat sezonní pneumatiky po celou dobu jejich životního cyklu. Typicky jsou to druhá nebo třetí auta v rodině, kterých je v České republice relativně hodně,“ vysvětluje Aleš Langer.