Náš test: Nissan X-Trail
13. 12. 2017
Letošní novinka od Nissanu přitahuje a láká k hodnocení a srovnávání. Svědčí o tom zájem motoristických odborníků, vyjádřený řadou článků i komentářů. Jsou vozy, které o takové publicitě mohou jen snít.
Díváme se
Nissan X-Trail 2017 ukazuje exteriérem hodně velké sebevědomí. Jeho linie a tvary si budete určitě snadno pamatovat. Nemastná neslaná fádnost je tomuhle fešákovi se 4,69 metry délky, šířkou 1,82 metru a výškou 1,7 metru rozhodně cizí. Je zřejmé, že už zevnějškem se hodlá prosadit v třídě zvané střední někde nahoře, možná nejvýš. Jenže právě to není tak snadné a nezáleží to pouze na zbožném přání. I když láska k velkým, a ještě větším SUV je u nás, zdá se, tím větší, čím méně je místa na parkovištích, kam my ženy zajíždíme nejčastěji.
Nasedáme
Pohodlně vzhůru! Takhle nějak by mohl znít pokyn k nástupu. Nissan X-Trail je opravdu vysoké auto. Dalo by se říct, že se do něj nenasedá, ale nastupuje. Uvnitř si ovšem bude většina žen připadat královsky. Pocit bezpečnosti má kromě vysokého posazení sedaček ještě druhý důvod: výhled. Až na zadní okénko, nutno podotknout. Vinu na tom zřejmě nese skosená střecha, dravčí výraz exteriéru snižující se směrem k zádi, který se nám zvenčí zamlouval, tak na něj přece nebudeme hudrat, když sedíme uvnitř. Od čeho jsou boční zpětná zrcátka, od čeho je couvací kamera? Znalci tvrdí, že proti předchozí verzi se nový Nissan Xtrail násobně vylepšil materiály použitými v interiéru – a je pravda, že měkké plasty působí příjemně a komfortně. Oceňuji i tvarování volantu, horší je to s tlačítky na něm. Užívání mého oblíbeného tempomatu je rébus, příliš mnoho kroků a variant tam, kde by měla být nenáročná a intuitivní obsluha na prvním místě. Podobně jsem si připadala jen při obsluze rádia, nejradši bych zastavila pokaždé, když jsem chtěla zvolit jinou stanici. Intuitivní volba? Jen sen.
Dvě lahůdky na závěr: pohodlí uvnitř vozu a panoramatické střešní okno. Obojí boduje hlavně při dlouhých přesunech, a že jsem si jich tentokrát užila. Pokud cestujete ve dvou, budete pravděpodobně spokojeni i s nákladním prostorem. Ve čtyřech nebo pěti to bude s přiměřeným počtem zavazadel těžší. Vzhledem k tomu, že při naší cestě platila první varianta, připadali jsme si před jízdou, a dokonce i po ní téměř prémiově.
Jedeme
Možná, že se vám bude zdát, že je ve voze hlučněji, já jsem ten dojem rozhodně neměla. Výborné jízdní vlastnosti, akcelerace, držení stopy na prvním letošním sněhu, stabilní vyrovnané chování na dálnici i na nerovném terénu, nastavení brzd, to všechno po celou dobu výletu, který přesáhl 1500 km, dodávalo naší posádce vrchovatými dávkami pocitu bezpečí a jistoty, že tohle robustní auto člověka nenechá na holičkách. X-Trail se vyrábí v sedmi různých motorizacích, z nichž dražší naftové motory (takový jsme měli k dispozici) se nabízejí v 6 variantách o výkonech 129 nebo 174 koní. Testovaný model disponoval motorizací 1.6 dCi s pohonem všech kol, což proti dvoukolce zvedá jeho cenu o 100 tisíc Kč.
Hodnotíme
Celkově mohu konstatovat, že od prvního rozjezdu moje důvěra k tomuto vozu během testování stoupala a po týdnu jsem se s Nissanem X-Trail loučila jen nerada. Zevnějšek je přitažlivý svým sportovním vzhledem, a i když možná motorově není tak temperamentní, jak by si někdo s vysloveně závodními sklony přál, jízdní vlastnosti na lehkém i složitějším zimním terénu si zaslouží – aspoň v případě čtyřkolky – víc než průměrné ocenění. Přestože jde o pětimístný vůz, do něhož lze přiobjednat další tři sedadla, nejlépe mu svědčí obsazení ve dvou – druhá a případně třetí řada sedadel nenabízejí dostatečný komfort a X-Trail ukazuje, že rodinným autem zcela jistě není. V případě, že ho k tomu nebudete nutit, vám však může nabídnout komfort, jízdní pohodu a sportovní atmosféru, které z něj udělají skvělého parťáka pro vaše cestovatelská dobrodružství.
Více na webu Nissan