Náš test: fešák Renault Espace
18. 4. 2016
Jistě mnoho z našich čtenářek zná předchozí generace tohoto velkého, rodinného vozu, spadajícího do kategorie MPV. Espace vždy byl a je pověstný svým velkorysým vnitřním prostorem, výbornou variabilitou a originálním designem. Přinesla tyto atributy i nová generace Renaultu Espace? Popravdě, ano i ne. Ten, kdo čekal rodinný, a po všech stránkách praktický vůz, bude trochu zklamaný. Espace se přesunul do kategorie crossoverů a jeho určení je tak trochu rozporuplné. Ale nebojte se, stále uveze 5-člennou rodinu a spoustu kufrů i kočárek.
Díváme se
Mohlo by se zdát, že exteriér vozu je z dálky trochu nevýrazný. Při bližším pohledu je to právě naopak, a naplno tak vynikají jeho hladké a elegantní linie. S novými modely Renaultu přišla zcela nová přední maska, která více či méně prostupuje celou modelovou řadou Renaultu. Té dominuje výrazná mřížka chladiče a na první pohled dává najevo své francouzské geny. Stejně jako u nedávno testovaného modelu Talisman se nám velmi líbily chromové lišty a doplňky, které dávají vozu punc vyšší třídy. Nezaměnitelná jsou pak LED denní světla s výraznou protáhlou linkou, která patří k tomu nejpovedenějšímu, co lze na silnicích spatřit. Protáhlá záď je ostře ukončena a obklopena vysokými zadními světly. Náš vůz obouval velká 19 palcová kola, které autu velmi dobře sedla.
Nasedáme
Interiér si zaslouží pochvalu. Je vidět, že Renault si dal v jednom ze svých vrcholných modelů opravdu záležet, i když se to neobešlo bez chybek. Kvalitní materiály a dobré dílenské zpracování trochu kontrastuje s některými tvrdými plasty, které působí trochu levným dojmem.
Cítila jsem se trochu jako v kokpitu stíhačky. Interiéru dominuje velký středový panel s dotykovou LCD obrazovkou, kterou lze ovládat i funkčním kolečkem s tlačítky, podobně jako u jiných multimediálních systému. Celý panel je provedený v lesklém plastu, a tak se nevyvarujete časem toho, že na něm budou viditelné otisky prstů. Příplatkový průhledový HEADUP display zobrazuje důležité informace o jízdě, takže se nemusíte rozptylovat sledováním digitálních budíků. Hlavice řadicí páky pak trochu evokuje knipl v letadle. Zvláštní pochvalu zasluhují elektricky ovládaná, odvětrávaná a vyhřívaná sedadla, která jsou opravdu komfortní. Ani při delších cestách jsem nepociťovala únavu.
Vzadu jsou 3 samostatné sedačky, které poskytují dobré pohodlí dětem, nebo menším osobám. Pro dospělého člověka jsou však úzká. Zadní sedadla se dají zcela sklopit pomocí tlačítek a tvoří rovnou plochu spolu s kufrem. Zavazadlový prostor nabízí 247 litrů, po sklopení sedaček až 2101 litrů.
Jedeme
Za volantem působí vůz robustně a bytelně. Nicméně u takto velkého vozu jsem měla problém si zvyknout na jeho šíři. Neviděla jsem dobře do všech stran. Naštěstí je tady 360 stupňový radar, který obklopuje celý vůz. Díky němu jsem měla dobrý přehled o tom co se kolem vozu děje. Nutno dodat, že čidla občas reagují nesmyslně a ukazují překážky, tam kde nejsou. Systém se dá v nastavení vozu i zcela vypnout. Při parkování je zadní parkovací kamera téměř nutností.
Testovaný model byl vybaven vrcholnou motorizací 1.6. TCe s 147 kW, tedy rovnými 200 koňmi. S 1680 kg těžkým vozem měl motor v některých situacích co dělat, což kompenzoval rychlým řazením převodů nahoru i dolu. Znatelné je to zejména, pokud se chcete svižněji rozjet. Papírově relativně silný motor má s vozem někdy nelehkou práci, což si vybírá daň i v podobě spotřeby, která se v mém případě v kombinaci 90% město, 10% dálnice pohybovala 9 litrů na 100 km. Sportovec to rozhodně není. Palubní systém nabízí několik režimů jízdy, nejvhodnější se mi jevil komfortní mód, který seděl vozu nejlépe, i chování převodovky na sešlápnutí plynu bylo příjemnější a méně nepředvídatelné. Celá kabina je dobře odhlučněna, zamrzí jen hluk od obou zrcátek už při nízkých rychlostech, což trochu kazí výsledný dojem z jízdy. Nejlépe Espacu vyhovují delší trasy, kdy si klidnou jízdu s dostatkem dynamiky pro předjíždění užijete nejvíce.
Hodnotíme
Nový Espace je jiný než jeho předchůdci. Ani ryba, ani rak, to ho asi nejlépe vystihuje. Jeho opravdu silnými stránkami jsou vnější vzhled, kvalitní materiály v kabině a také bohatá výbava. S úrovní sezení je to horší ve druhé řadě sedadel. Je to vůz s dobrými jízdními vlastnostmi a spoustou užitečných funkcí. Pokud se poohlížíte po rodinném vozu a chcete si dopřát jistou porci luxusu a zachovat praktičnost, je Espace vůz pro vás. Základní provedení startuje na 784 900 Kč, cena našeho testovaného modelu v nejvyšší výbavě Initiale Paris se vyšplhala 1 024 900 Kč. Za tuto cenu dostanete velkorysou výbavu, dobrý motor a neotřelý francouzský design. Je na vás, zda nový Espace je právě to, co hledáte. Alternativ v podobě rodinných, velkoprostorových vozů nabízí náš trh dostatek. Věřím ale, že své zákazníky si Espace najde a přeji mu to.
Více na webu Renault