Test užitečné Toyoty ProAce City
21. 9. 2020
V dnešním automobilovém světě, kterému vládnou SUV, působí nový ProAce trochu jako zjevení. Značka Toyota ryze praktickým modelem ProAce City Verso doplňuje širokou nabídku svých stávajících modelů. ProAce kombinuje vlastnosti užitkové dodávky s charakterem rodinných vozů typu MPV. Jak se řídí ženám a jak jej hodnotí? Dozvíte se v našem testu.
Díváme se
Toyota ProAce City Verso je tak trošku krabička. Ale hezká krabička. Díky vysoké karoserii, posuvným dveřím a velkému kufru je už na první pohled jasné, že tohle auto bude ideálním pomocníkem v každodenním životě.
Svůj základ má v dalších sourozencích, kterých je dnes již s Toyotou pět. Kromě Citroenu tak sdílí svou podstatu ještě se značkou Opel, britskou odnoží Vauxhall a Peugeotem.
Relativně krátká příď s klasickými světlomety je elegantně provázaná s dlouhým sklem a vysokou karoserií, která je ukončena ostře useknutou zádí kufru. Délka 4,4 metru dovolí parkovat v hustém městském provozu, a přitom neochudí o tolik žádaný vnitřní prostor. Už z vnějšku je jasné, že nebude náklad, který by pětimístný ProAce neuvezl a zajistí dostatek pohodlí a prostoru i pro pasažéry.
Varianta City Verso je civilním, skoro až „domácím“ provedením tohoto modelu. Přední rozměrné dveře zajišťují dostatečný prostor pro nástup na zvýšený posez a zadní posuvné dveře umožní snadné nastoupení i v úzkých prostorách.
Testovaný vůz se pyšní zajímavou tmavě modrou metalízou a tmavě laděnými koly z lehkých slitin, které doplňují decentní vzezření celého vozu. Bezpečný výhled z vozu zajišťují rozměrná boční zrcátka.
Nasedáme
Už samotný nástup do vozu je velmi příjemný. Usedáme hezky na zvýšené místo řidiče. Toyota ProAce Verso má příjemný interiér se spoustou odkládacího prostoru včetně praktické přihrádky nad čelním sklem.
Snadno si tak odložíte spoustu mobilních telefonů, velkých lahví s nápoji, klíčů, tašek, kabelek a dalších drobností, které sebou vozíme každý den. Na předních ani zadních místech si nemůžeme stěžovat na nedostatek prostoru.
Sedačky vedou tak akorát, nečekejte žádné sportovní provedení, ale spíše příjemná křesílka, která vás neunaví ani na dlouhých cestách.
Vše potřebné jsem za volantem měla v dosahu včetně rozměrného displeje infotainmentu a klasického tlačítkového ovládání důležitých funkcí jako je klimatizace nebo jednotlivé bezpečnostní prvky. Přístrojová deska není digitální, což není vůbec na škodu.
Jako drobný nedostatek vidíme ovládání tempomatu, které je tak trochu utopené pod volantem a vyžaduje trochu cviku správně ovládat jednotlivé komponenty tohoto systému.
Zajímavým prvkem v ProAce City Verso je samostatně otevírané zadní okno. Když chcete do kufru odhodit jen pár maličkostí, nemusíte otevírat celé zadní rozměrné dveře.
Jedeme
Náš testovaný ProAce City Verso je vybaven benzinovým motorem o objemu 1.2 litru, který je opatřen turbem. Ač na to malý tříválec nevypadá, dokáže podat výkon 81 kW/110 koní.
Na relativně velké auto se může zdát, že tento výkon nebude dostačující. Už při startu a prvním rozjetí se testovaný vůz ale chová jako kdyby pod kapotou byl motor o kategorii větší a výkonnější.
Po nastartování neproniká do kabiny prakticky žádný hluk. Tady si zaslouží automobilka velkou pochvalu za zpracování odhlučnění. Motor je spojen s automatickou osmistupňovou převodovkou, která se vyznačuje hladkým chodem a přeřazováním bez trhání.
Na chvilku ještě zůstaneme u řazení. Toyota osadila ProAce Verso malým kruhovým voličem jízdních režimů. Toto řešení má jednu zásadní výhodu. Díky malému výstupku na voliči budete snadno přepínat mezi zpátečkou, jízdou vpřed nebo parkováním. Není třeba spustit oči ze silnice nebo kontrolovat aktuální režim na přístrojové desce – dokonalé.
Naše ProAce City Verso je vybaveno kompletní sadou bezpečnostních asistentů včetně sledování jízdního pruhu. Z komfortních prvků chválíme dvouzónovou klimatizaci s rychlým náběhem. Vše je snadno dostupné a po prvních deseti minutách jízdy si budete připadat, že tohle auto už musíte znát roky. Ergonomie prvků se povedla na výbornou.
Pojďme se nyní podívat, jak se vůz chová na silnici. Představte si kombinaci SUV, MPV a dodávky. Vše vidíte ze zvýšené pozice. Máte dokonalý přehled o dění před vámi i kolem vás. Podvozek je stabilní. Příčné i podélné nerovnosti zvládá ProAce bez většího zaváhání. Ani tankodrom, kterým je stále ještě část naší dálnice D1, z vás nevytřese duši.
Toyota ProAce City Verso samozřejmě není žádné sportovní náčiní. Zatáčky ale vykroužíte bez přehnaného naklánění a dobře odladěný podvozek spolu s tlumiči vede optimální stopu.
Hodnotíme
Jak celý test dopadl? Za necelý týden jsme ujeli přes 700 kilometrů po nejrůznějších typech komunikací včetně cesty do Brna a zpět. V žádné situaci nás ProAce City Verso nezklamal a splnil naše očekávání na jedničku.
Pohodlný interiér, dostatek místa pro cestující i zavazadla a pružný motor tvoří optimální kombinaci pro rodiny s více dětmi nebo například aktivní lidi, kteří často převáží své vybavení. ProAce City si bere to nejlepší ze segmentu SUV, MPV i kategorie dodávek a přiváží nám vše úhledně zabalené do nenápadného designu, který ale naprosto splňuje svůj účel.
Ani při ostřejší jízdě není přehnaně náročný na spotřebu. Celý test, který se z větší části odehrával na hraně dálničních limitů, jsme dokončili s uspokojivou spotřebou 6,7 litru na 100 km.
Pětimístná Toyota City Verso (1.2T 110 koní) startuje na ceně 510 000 Kč, se značkovým financováním je nyní dokoce za 399 000 Kč!
Více na webu Toyota