Test Volkswagen ID.3: elektřina dává smysl
26. 10. 2020
K testu se nám do redakce dostal elektromobil, který dává smysl pro každodenní použití: Volkswagen ID.3. Přinášíme vám naše zážitky s tímto bezemisním autem. Může se tento model zařadit po bok legendárních automobilů Golf nebo Brouk jako historický milník automobilky Volkswagen? Odpovíme v našem testu.
Díváme se
Na plnohodnotný model wolfsburské automobilky jsme si nějaký pátek museli počkat. Původní idea se objevila již v roce 2016 a teprve v letos ho můžeme potkávat na našich silnicích. ID.3 spadá do kategorie vozů nižší střední třídy, avšak nezapře v sobě prvky používané napříč celým koncernem.
Pravdou také je, že cenovka své kategorii rozhodně neodpovídá. Kvůli honbě za nulovými emisemi je třeba sáhnout hlouběji do kapsy. Nízké provozní náklady, parkování ve městě zdarma nebo nulové dálniční poplatky tuto investici jen tak nevrátí…
Díky elektrickému pohonu je příď vozu relativně krátká a přední maska působí až roztomile. Z profilu zaujmou protáhlé přední sloupky, které jsou dělené a vyplněné dodatečným prosklením. Celá karoserie podléhá přísným požadavkům na aerodynamiku. Střecha je hodně protažená do zadní partie a ostře seknutá záď je překrytá výrazným střešním spojlerem.
Naprostým protikladem je záď, která působí až sportovním dojmem, především díky protáhlým světlometům, menšímu zadnímu sklu a výraznému nárazníku. Testovaný vůz v bílé barvě byl vkusně doplněn černými doplňky a obřími 20 palcovými koly v aerodynamickém designu.
Nasedáme
Při usednutí nás čeká malé překvapení. Ač působí ID.3 svou siluetou jako nízký vůz, za volant usedáme pohodlně a sedadla jsou umístěna poměrně vysoko nad podlahou. Díky tomu je tak perfektní přehled vpřed i do stran. To je v dnešním extrémně hustém provozu velké plus.
„Pracoviště“ řidičky je uspořádáno netradičně. Marně byste hledali klasickou kapličku přístrojů. Za volantem se nachází menší digitální 5“ displej zobrazující rychlost, efektivitu jízdy a další nezbytné informace z asistenčních systémů. Rychlost a dopravní značky se pak moderně zobrazují přímo i na čelní sklo.
Veškeré ovládání je pak úhledně umístěno na velkoplošný 10“ displej na středové konzoli, který je mírně otočen k řidiči a umožňuje snadné a rychlé ovládání všech funkcí vozu.
Další změnou oproti tradičnímu uspořádání je volič automatické převodovky (pokud to tak lze u elektromobilu nazvat). Ten je u displeje za volantem. Ovládání je naprosto intuitivní a i pro laika, který dosud znal jen tradiční uspořádání ovládání vozů, nebude problém se s ID-trojkou rychle sžít.
Vůz nabízí dostatek prostoru pro řidiče i spolujezdce a zkrátka nepřijdou ani cestující na zadních sedadlech. I přes integraci baterií nepřišel k újmě zavazadlový prostor, který disponuje kapacitou 385 litrů v základu.
Ještě se na chvilku vrátíme k interiéru. Volkswagen použil plasty, které trochu budí dojem recyklovaných materiálů, což podporuje ekologičnost vozu a snadné čištění. Na druhou stranu působí maličko lacině.
Jedeme
U elektromobilu ID.3 již vlastně ani nestartujeme. Stačí nasednout, nastavit režim jízdy a můžeme vyrazit za naprostého ticha.
Testovaný model disponoval výkonem 150 kW/ 204 koní a střední kapacitou baterie 58 kWh, která nám umožnila pohodlně urazit 375 km na jedno nabití. Na stovce jsme těsně nad 7 vteřin a maximální rychlost se vyšplhá až na 160 km/h. A to už je solidní hodnota na každodenní ježdění. Zpátky k jízdě.
Rozjezd je naprosto plynulý a dostatečný výkon nás dokáže slušně zamáčknout do sedadel. Navíc vám můžeme garantovat, že budete královnou rozjezdu z každé křižovatky, kdy za sebou snadno necháte i papírově silnější vozy s běžným pohonem. Vůz má poháněná zadní kola a české silnice, které nejsou dokonalé, mu nečiní žádný problém.
Podvozek perfektně kopíruje profil vozovky a ani větší díry nebo podélné nerovnosti ho nedokáží rozházet. Zásluhu na tom mají ideálně odladěné tlumiče a zavěšení spolu s hmotností vozu, která je rovnoměrně rozložená. Ani ve vyšších rychlostech nás neobtěžuje nadměrný hluk, tady se automobilka opravdu předvedla.
Ani ostřejší jízda nadměrně nevyčerpává baterie, průměrně jsme spotřebovali 13 kWh na 100 kilometrů, což je dobrá hodnota.
ID.3 disponuje veškerými vyspělými systémy bezpečnosti a komfortu, které si dokážete představit: sledování mrtvého úhlu, asistentem jízdy v pruzích, adaptivním tempomatem a dalšími vychytávkami, které vám mají usnadnit a zpříjemnit jízdu. A to už nemluvíme o standardním vybavení jako je dvouzónová automatická klimatizace, vyhřívání volantu, masážní přední sedadla, konektivita, spoustě USB zásuvek
Jezdíte často v autě sami a nikdo si s vámi za jízdy nepovídá? Tak konečně si můžete i popovídat se svým plechovým miláčkem. Díky integraci systému hlasového ovládání si můžete řadu funkcí řídit svými hlasovými požadavky.
Chcete si udělat rychlý nákup nebo okouknout nové kabelky a oblečení? Připojte si svojí ID trojku do nabíječky a už za 30 minut se vám odvděčí dobitím na 50 % kapacity. A můžete vyrazit dál na své cesty.
Hodnotíme
Ač jsme neměli čas na dlouhodobý test, i za těch pár dní nás ID.3 uchvátil. ID trojka je ideální společník pro každou naši jízdu a výpravu – s rodinou nebo do práce. Nezatěžuje příliš častou návštěvou nabíječky, nabízí velkorysý prostor, pokročilé technologie a na našich silnicích přináší zážitek z kultivované a pohodlné jízdy.
Volkswagene, jen víc takových modelů! Technologie elektrického pohonu s reálným dojezdem 375 km konečně dává smysl a nepochybně bude velkou částí budoucnosti automobilové dopravy.
Cena Volkswagentu ID.3 startuje na 1 014 900 Kč.
Více na webu Volkswagen