Test ostrého SUV VW Tiguan R
18. 10. 2021
Volkswagen Tiguan s označením R je speciální. Je pro takové řidičky, které se nespokojí s průměrem a milují rychlou jízdu. Komu „žíly netrhá“, že testované auto stojí víc než 100 % ceny jeho základu, pak vás recenze této výkonné čtyřkolky bude zajímat. Pokud vám příplatky v autě a akcelerace nic neříkají, pak klidně klikněte na další článek…
Díváme se
Evropské nejpopulárnější SUV Volkswagen Tiguan prošel v rámci své 2. generace faceliftem. Nenápadná edice s plaketkou „R“, kterou naše redakce Žena v autě.cz otestovala, napovídá, že pomyslná laťka tohoto Volkswagenu bude výš než běžné výbavy. Nese v sobě totiž příslib lepších jízdních vlastností, sportovnosti a také vůbec ten nejvyšší stupeň výbavy.
Přepracovaná příď budí respekt a zaujme modernizovanou mřížkou chladiče s písmenem R, světlomety IQ.Light LED Matrix a modernizovaným nárazníkem. Sportovní esprit vylepšují velká, 21 palcová kola a záď s difuzorem a hlavně sportovními výfuky značky Akrapovič (+98 700 Kč).
Volkswagen Tiguan R je zkrátka taková “limitka“, jakou čas od času vypustí ty nejluxusnější parfémy nebo módní značky. V případě Tiguanu R se ale jedná o sportovní a pěkně ostré SUV.
Nasedáme
Po nasednutí byla první emocí, která se (překvapivě) dostavila, harmonie a jakýsi vnitřní klid. Jednoduše navržená palubní deska obsahuje všechny ovladače na svém (logickém) místě a jako řidička jsem se po usednutí za volant s Tiguanem R hned sžila. Další devízou (která je ale u esúvéček samozřejmostí) je skvělý výhled z vozu.
Sluší se zmínit prostornost, která je pro řidiče i spolujezdce, ale také pro pasažéry cestující vzadu dostatečná až dokonce velkorysá. Tiguan v tomto ohledu dokáže plnit roli rodinného SUV bez kompromisů. Kufr nabízí objem až 615 litrů!
Sportovní esprit vozu se nicméně promítl i do interiéru. A tak se tu sedí v pohodlných sportovních sedadlech s integrovanými opěrkami v kůži Nappa. Multifunkční volant se dobře drží a dobrý dojem budí také digitální přístrojový panel s těmi nejdůležitějšími informaci a snadným ovládáním. Pod volantem jsou páčky pro manuální řazení sedmistupňové dvouspojkové převodovky.
Uprostřed palubky se nachází velký 9,2 palcový, dotykový displej pro ovládání infotainmentu, rádia a navigace s velmi pěknou grafikou a příjemným ovládáním. Jen hlasitost nejde ovládat jednoduše přes tradiční otočný ovladač, ale jde to buď ovládáním na volantu nebo přímo na displeji.
Má tedy Volkswagen Tiguan ve vrcholné verzi R nějaké mouchy? Jak se říká: „co člověk, to názor“. Pravdou je, že nově dodávané dotykové plošky napříč portfoliem Volkswagen budí mírně řečeno emoce.
Haptická odezva po zmačknutí tlačítka klimatizace není úplně dokonalá a plastový díl na mě nepůsobí úplně prémiově, což bych v tomto modelu očekávala.
Jedeme
Unikátnost Tiguanu R tkví v jeho jízdních vlastnostech. Pod kapotou testovaného Tiguanu R doslova hřímá přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s výkon 235 kW, odpovídající síle 320 koňských sil s nejvyšším točivým momentem 420 N.m. Co vám budu milé dámy povídat, tohle SUV má odpich tygra na lovu.
Tiguan R umí zrychlit z nuly na sto pod pět sekund. Jeho výkon je plynulý a velmi přesvědčivý. Je radost s ním jezdit po okreskách, ale zároveň i na dlouhých trasách například na dovolenou. Sedmistupňová dvouspojková převodovka pracuje velmi dobře.
Tiguan R má skvělý (o centimetr snížený) podvozek s adaptivní regulací. Díky tomu nabízí jinačí svezení než „obyčejný“ Tiguan. Je to sportovní SUV, s přesným řízením, stabilitou v zatáčkách a tužším podvozkem. Přesto nabízí nebývalý řidičský komfort i pro posádku a nerovnosti na českých silnicích dokáže „hladit“ velmi dobře.
Podle aktuální řidičské nálady jde volit mezi různými jízdními režimy. Comfort je ideální pro řízení ve městě. Režim Sport a ještě ostřejší Race je díky vyšším otáčkám a častějšímu podřazování automatu režimem pro zábavnější jízdu. Podvozek je rázem tvrdší.
Sousedi vás s nastaveným režimem Sport, kdy se o slovo přihlásí dunivý zvuk motoru přes zesilovač, nebudou mít rádi… Ještě zábavnější je zvuk speciálního výfuku Akrapovič. V repertoáru je bublání i prskání při řazení. Pak tu je ještě režim osobního nastavení Individual.
Jistotu, stabilitu i pocit bezpečí Tiguan zaručuje také díky pohonu všech kol, který rozděluje hnací sílu nejen mezi přední a zadní nápravu, ale i mezi zadní kola. Navc jsou zde ještě dva režimy pro řízení v terénu. Tiguan je tak chytrým autem, že se chová na základě informací o natočení volantu, rychlosti nebo otáčení vozu kolem svislé osy. I díky tomu jsou průjezdy zatáčkou nebo jízda po horším povrchu sebejisté.
K bezpečnosti přispívají i další bezpečnostní asistenti. Travel Assist při jízdě po dálnici drží auto v jízdním pruhu a současně udržuje rychlost a odstup. V kombinaci s automatem zajišťuje pohodlné popojíždění v zácpě.
Díky systému nouzového brzdění Front Assist s rozpoznáváním chodců umí Tiguan v případě hrozící nehody snížit závažnost potenciální kolize. Systém proaktivní ochrany cestujících dokáže rozpoznat situace, při nichž hrozí zvýšené riziko nehody. Pokud se blíží krizová situace automaticky zavře okna včetně střešního, a preventivně napne bezpečnostní pásy na předních sedadlech.
Tiguan R je tedy vybaven těmi nejdůmyslnějšími bezpečnostními asistenty, které dokáží řidičku i celou posádku ochránit.
Hodnotíme
Je to TYGR NA LOVU. Volkswagen Tiguan R má unikátní charakter. Precizní SUV v pravdě prémiové výbavě R. Pravou duši Tiguana lze poznat jen při řízení.
Spolehlivě splní nároky na rodinné auto. Když si ale budete chtít užít ostrou jízdu, Tiguan R vám ji díky skvělému podvozku poskytne během chvíle. Tiguan R s pohonem všech kol je bezpečným SUV, které nabízí maximální stabilitu a efektivtu podvozku. Radost jej řídit.
Jen není žádoucí koukat na spotřebu (kombinovaná spotřeba kolem 10 litrů). Kdo si tento model pořídí, se však spotřebou určitě znepokojvat nebude…:-)
Nejlevnější Volkswagen Tiguan (1.5 TSI) startuje na 808 900 Kč. Tiguan R stojí o poznání víc, konkrétně 1 615 900 Kč. Se všemi příplatky se cena vyšplhala dokonce na 1 876 600 Kč.
Více na webu Volkswagen