Test univerzálního Dusteru od Dacia
31. 7. 2023
Už příští rok spatří světlo světa zcela nová generace v Česku velmi oblíbeného SUV Dacia Duster. Redakce Žena v autě.cz otestovala aktuální generaci Dusteru s pohonem všech kol. Během týdenního testování nás zajímalo, jaké vlastnosti stávající verze Dusteru my ženy oceňujeme a které méně.
Díváme se
Ač se druhá generace prodává od roku 2018, prošel Duster modernizací a pyšní se novým logem Dacia a novou maskou chladiče. Tu zdobí všechny současné modely Dacie.
Opravdu povedené je nové logo, které je sestaveno z písmen DC. Má to prý připomínat článek řetězu a evokovat spojení značky a zákazníka. Nám se tato evoluce značky rozhodně líbí.
Tyto změny společně s novou grafikou předních světlometů příď Dustera velmi zatraktivnily. Na pátých dveřích se vyjímá bílý nápis Dacia. Oproti tradičním stříbrným provedením vypadá takový nápis odvážně a sebevědomě. To se cení.
Grafika zadních světel používá podobný styl jako jednotlivé lamely hliníkových kol. Duster díky tomu i dalším maličkostem vypadá velmi dobře. Rozhodně klame tělem, že se jedná o jedno z nejdostupnějších esúvéček na trhu.
Nasedáme
Pokud máme být v redakci hodně přísné, je v interiéru třeba počítat s plasty, které vypadají levněji a snadno se poškrábou a průměrným čalouněním sedadel. Tím ale naše kritika v zásadě končí.
Jinak je totiž interiér stávajícího Dusteru ryze funkční a je na něm vidět, že musí něco vydržet. Duster je auto do nepohody pro každodenní používání celou rodinou a počítáno je i s kopanci dětí do sedadel v druhé řadě sedadel.
Je sympatické, že si infotainment na nic nehraje. Vše funguje, jak má. Palubní desce dominuje přístrojový štít a multimediální 8palcová obrazovka s dobře fungující navigací a jednoduchou grafikou. Níže pod obrazovkou jsou na dosah ruky tlačítka ovládání klimatizace a jízdní asistenti.
Dusteru se nedá upřít, že je autem přátelským a jednoduchým na řízení i ovládání. Z auta je dobrý výhled do všech stran a dveře se příjemně doširoka otevírají.
Zkrátka ideální auto do rodiny s dvěma autosedačkami. Nechybí dětská pojistka otevírání dveří a oken. Zadní sedadla jsou vysoko umístěná, tak i vyšší pasažéři nemají problém v oblasti kolen.
Zavazadlový prostor pojme slušných 445 litrů objemu.
Jedeme
Pod kapotou testovaného Dusteru se ukrývá benzinový motor TCe o objemu 1,3 litru a výkonem 110 kW (150 koní). To na první pohled není žádný zázrak, ale ve skutečnosti je to velice živý motor. Často se při jízdě dostavuje pocit, že je motor daleko silnější. V kombinaci s 6stupňovým manuálem má testovaný Duster pružné zrychlení ve velikém rozsahu otáček.
Výkon 150 koní je tedy pro běžnou řidičku naprosto optimální. Při dálničních rychlostech je díky slabšímu odhlučnění slyšet aerodynamický hluk.
S Dusterem se ve městě dobře manévruje. Při otáčení na parkovišti Duster potřebuje jen 10,72 metru.
Na okreskách mu to také svědčí. Jen je třeba při prudším průjezdu zatáček počítat s většími náklony.
Dustera si kupují ti, kteří si umí vše dobře spočítat. Zmínit je třeba i slušnou spotřebu této čtyřkolky. Kombinovaná spotřeba se během týdenního testování pohybovala na hodnotě 7 litrů na 100 kilometrů.
Musíme připomenout, že testovaný vůz je čtyřkolka se schopností přizpůsobit trakci náročnějšímu terénu. Díky tomu je Duster opravdu praktickým autem se širší škálou využití. Na nezpevněnou cestu, na hory nebo do lesa.
Nevýhodou aktuálního Dusteru za nás v redakci je, že pokud chcete čtyřkolku, není k dispozici automatická převodovka, ale pouze zmíněný manuál.
Hodnotíme
Univerzální jízdní vlastnosti a to, jak modernizovaná 2. generace Dusteru vypadá, si bezesporu zaslouží palec nahoru.
Za 600 700 Kč dostanete robustní SUV s povedeným motorem, pohonem čtyř kol, dostatečnou výbavou a rozmanitým spektrem využití.
Dacia Duster je auto pro každý den, na práci i na zábavu s rodinou – na výlety, na chalupu, na hory.
Jedinou výraznou slabinu vidíme v kvalitě použitých materiálů, konkrétně v plastech, které mají tendenci se rychle poškrábat.
Více na webu Dacia