Test prémiové privátní bubliny: Fiat 500e
31. 10. 2023
Fiat 500 je nejstylovější miniauto do města. To je nad slunce jasné. Žena v autě.cz otestovala jeho nejekologičtější variantu – Fiat 500e. Jak se jezdí s touto autokabelkou, která se živí energií například právě ze sluníčka? Zajímavé detaily o Fiatu 500e se dozvíte právě v tomto testu.
Celkem 3,6 metru dlouhý Fiat 500e je ideální auto do města. Zaparkujete s ním všude. A díky nulovým emisím a EL espézetkám navíc můžete například v Praze parkovat v centru na modrých zónách zdarma.
Díváme se
Legendární zakulacený tvar Fiatu 500e šperkuje edice La Prima s růžovým perleťovým lakem, průhlednými bočními blinkry, kulatými FULL-LED světlomety doplněnými o obloučky s denním svícením a většími 17palcovými koly.
S přestávkami se tento ikonický model prodává neskutečných 67 let. Jako čistý elektromobil se „pětistovka“ vyrábí v Itálii několik let.
Naše redakce tento bezemisní vůz otestovala v trošku jiném provedení než to, které bylo loni finalistou českého ženského auta roku v anketě Auto mého srdce. Rozdíl totiž je v počtu dveří 3+1.
Pokud jsou u spolujezdce dveře otevřeny, je možné otevřít protisměrně i zadní dveře (lépe řečeno „dvířka“).
Díky tomu se mnohem lépe manipuluje například s nákupem nebo s dětskou autosedačkou umístěnou vzadu za spolujezdcem. Také se pochopitelně dozadu lépe nasedá.
Nasedáme
Styl dělají detaily. To každá žena ví. Ze země módy a designu si Fiat 500e veze spoustu milých detailů, které během jízdy budete pozvolna objevovat a milovat.
V madlu dveří je použitý plast vylisován s obrázkem autíčka a textem MADE IN TORINO.
Sedačky mají s nekonečným nápisem Fiat velmi nápadité polstrování. Uprostřed palubky je odkládací místo pro bezdrátové nabíjení mobilu, a to s panoramatem města Turína včetně Eiffelova vysílače.
Milá zvonkohra při startování nebo odcházení z auta používá tóny ze slavného filmu Amarcord od Federica Felliniho.
Interiér je útulný a jednoduchý na ovládání. Elektrická „pětistovka“ nám připomíná takovou privátní – soukromou bublinu, kde se strašně příjemně pobývá.
Infotainment perfektně funguje. Vše je v tomto elektromobilu na elegantní knoflíky: řazení nebo třeba otevírání dveří. Hudba se snadno ovládá pod volantem.
Uprostřed palubní desky se nachází velká dotyková obrazovka s infotainmentem v pěkné grafice s chytrou navigací. Praktickou vychytávkou je, že při zadání cíle v navigaci displej automaticky informuje o stavu baterie při dosažení cíle nebo o možnostech nabíjení na trase.
Kufr nabízí 185 litrů objemu, po sklopení zadních sedadel 550 litrů.
Jedeme
Elektrický Fiat 500e má výkon elektromotoru 87 kW (118 koní) a je naprosto dostatečný (max. točivý moment: 220 N.m).
Pod podlahou testovaného modelu se nachází téměř třistakilová baterie s využitelnou kapacitou 37,3 kWh.
Testovaný kus sbírá sympatie svým tichým chodem a ladností, s jakou umí odstartovat z místa. Naprosto snadno se řídí, a ještě lépe se s ním manévruje v křivolakých uličkách. K tomu napomáhá příjemně přeposilovaný volant. Ideální pro nás ženy. 🙂
Jízda je s tímto tunu a 335 kilogramů vážícím drobečkem neskutečně agilní a zábavná.
Při řízení je na výběr několik jízdních režimů. Auto brzdí, resp. rekuperuje a dobíjí baterie podle toho, jaký si navolíte režim.
Díky jednopedálovému režimu se silnou rekuperací vůbec nepoužíváte brzdu a ušetříte více energie v baterii.
Cenné body sbírá stylový Fiat 500e také v oblasti bezpečnosti.
Z auta je velmi dobře vidět na okolní provoz. Součástí testované výbavy La Prima je například i aktivní vedení v pruzích nebo praktický adaptivní tempomat.
Parkování je s tímto miniautíčkem snadné. Kdo si nevěří, může využít asistenta s parkovací kamerou. 🙂
A jak daleko dojedete s tímto městským vozem na jedno nabití?
V podmínkách chladného října ujel Fiat 500e reálně zhruba 230 km na jedno nabití (výrobce udává dojezd dle WLTP mezi 298–321 km).
Pro jízdu ve městě takový dojezd je v pořádku. Reálná spotřeba během týdenního testování se pohybovala kolem 15 kWh.
Jedinou nevýhodou v našich zeměpisných šířkách je, že Fiat 500e nemá tepelné čerpadlo. Ohřev auta v zimních měsících se pak negativně projevuje právě na nižším dojezdu na jedno nabití.
Když máte, kde nabíjet – doma nebo v práci či na veřejné dobíječce, která bývá volná, není co řešit. 🙂 Nabíjení zvládá Fiat 500e poměrně rychle (do výkonu dobíječek 85 kW).
Při zapojení do 50kW dobíječky PRE se nám baterie dobila z 10 na 80 % za půl hodiny.
Hodnotíme
Fiat 500e – to je elektrická láska na 4 kolech. Nejde jen o stylovou autokabelku do města. Jízdní vlastnosti této prémiové privátní bubliny učarují tak, že s ní budete chtít jezdit po městě každý den.
Tichoučká a bleskurychlá jízda kombinovaná s notnou dávkou stylu dokáže hédonisticky okouzlit mnoho žen. Jízdně i nápaditými detaily. Bravo. Ti Amo, Fiat 500e!
Nedostupnější elektrický Fiat 500e (23,8 kWh elektrický 70 kW/ 95 k) startuje na ceně 699 900 Kč. Testovaná varianta (3+1 42 kWh, 87 kW/ 118 k) stojí 869 900 Kč, plus se připlácí 53 000 za stylovou výbavu La Prima.
Více na webu Fiat