Audi Q8 e-tron: test ideálního parťáka na cesty
29. 4. 2024
„Je to kus!“ „Atlet!“ „Ideální pro rodinu.“ „Dobře se na něj kouká.“ Řeč není o „panu dokonalém“ v seznamce, ale o Audi Q8 e-tron. Žena v autě.cz otestovala největší elektromobil automobilky Audi. Čím se může model Q8 e-tron pochlubit kromě obrovského zavazadlového prostoru, na to odpovíme právě v tomto testu.
Díváme se
Délka 4,9 metrů, šířka téměř 2,3 metru a rozvor 2,9 metru dává tušit, že jde o velice prostorné SUV. Dynamický vzhled prémiového SUV Audi Q8 e-tron je velmi působivý. Sportovní esprit se zde atraktivně podařilo skloubit s karoserií velkého rodinného esúvéčka.
Elektrický model Audi Q8 e-tron prošel lehkým faceliftem. Přepracovaná je příď s modernizovaným tvarem 2D loga a vylepšenými funkcemi skvěle svítících digitálních světlometů Matrix LED. Nové jsou přední i zadní spoilery pro lepší aerodynamiku, která je u elektromobilů žádoucí.
Karoserii ozvláštňují miniaturní zpětná zrcátka, známá z prototypů nebo konceptů na autosalonech.
Přiznám se, že promítaný obraz z kamer do 7“palcových OLED obrazovek s vysokým rozlišením ve dveřích je velmi efektní podívaná. Takový pozdrav budoucnosti za příplatek (+49 800 Kč).
Já se u auta upřímně spokojím (speciálně v pražském provozu a zejména v průjezdech do vinohradských a žižkovských dvorů) s klasickými zrcátky. 🙂
Nasedáme
Interiér je za nás v redakci „oázou klidu“. Kvalitní materiály, spousta místa, pohodlí, dokonalý rozhled a ticho patří k esenciálním hodnotám testovaného elektromobilu.
Palubní desce dominuje dvojice dotykových obrazovek s haptickou odezvou. Horní displej slouží k dotykovému ovládání chytré navigaci a infotainmentu.
O dokonalý audio zážitek se stará příplatkový systém od Bang Olufsen.
Dolní displej nabízí snadné ovládání klimatizace a vyhřívání sedadel. Virtuální kokpit řidiče potěší oko pohlednou grafikou.
Ovládání je naprosto intuitivní a není co vytknout. Pádly pod multifunkčním volantem se nastavuje úroveň rekuperace elektromobilu.
Další vítanou kvalitou omlazené Q8 e-tron je prostornost. Pasažéři vepředu i vzadu mají spoustu místa všude kolem sebe. O tom, že je Audi Q8 e-tron dokonalým autem pro rodiny, svědčí velkorysý zavazadlový prostor.
Celkem 569 litrů objemný kufr je společně s předním kufrem pod kapotou, který je ideální na dobíjecí kabely elektromobilu (62 litrů), naprosto dostatečný. Po sklopení zadních sedadel se prostor zvětší na 1637 litrů.
Jedeme
Naše redakce otestovala model Audi Q8 e-tron 55 quattro s výkonem 300 kW a točivým momentem 664 Nm. Zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině dodá víc než 2,5 tuny vážící Q8 e-tron za 5,6 vteřin!
Bez jakéhokoli řidičského (rychlostního) omezení ujede Audi Q8 e-tron v kombinovaném režimu (dálnice-město-okresky) na jedno nabití cca 400 kilometrů.
S klidnou nohou na pedálu se jistě jde přiblížit výrobcem udávané hodnoty dojezdu 582 kilometrů. Spotřeba u 400koňového SUV osciluje mezi 20,6 a 24,4 kWh.
Velmi praktické je, že při nízkém stavu nabití baterie je možné získat několik kilometrů dojezdu navíc aktivací režimu Range mode.
Testovaný pohon 55 quattro (se dvěma asynchronními motory vepředu a vzadu) má nyní vylepšený zadní pohon a díky tomu vyšší točivý moment.
Výsledek? Podmanivé jízdní vlastnosti a výkon 402 koní.
Na výběr je hned z několika jízdních režimů Audi Drive Select (Auto, Comfort, Efficiency, Dynamic, Individual), které ovlivňují schopnost akcelerace a reakce motoru.
Nastavení řízení je spíše sportovní, a tak jsou reakce hbité a řízení je opravdový zážitek.
Ke komfortní jízdě Q8 e-tron přispívá také podvozek se vzduchovým odpružením a elektronicky řízenými tlumiči. Celkem 2,6 tuny vážící elektromobil hladí nerovnosti vozovky s velkou grácií a v zatáčkách je velmi stabilní.
Právě pocit bezpečí byla rozhodně jedna z vlastností, kterou mi Audi Q8 e-tron asociovala.
Prémiové SUV od Audi veze na palubě Q8 e-tron ty nejmodernější asistenty. Například předkolizní asistent detekuje až do rychlosti 250 km/h ostatní vozidla, rozpoznává krizové situace, varuje před hrozící srážkou a případně i sám brzdí.
Reagovat na chodce Q8 e-tron umí do rychlosti přibližně 85 km/h a cyklisty od rychlosti 5 km/h.
Nechybí ani upozornění na opuštění jízdního pruhu nebo parkovací asistent vpředu a vzadu s 360° zobrazením, který pomáhá se 12 ultrazvukovými senzory v náraznících při vjezdu a výjezdu z parkovacích míst a při manévrování.
Další vylepšení doznala rychlost nabíjení díky optimalizované baterii s využitelnou kapacitou 106 kWh.
Omlazené Audi Q8 e-tron se zvládá dobíjet na ultrachargerech až do kapacity 170 kWh.
Novinkou také je, že k zahájení dobíjení už není třeba aplikovat k dobíjecímu stojanu čip.
Díky nové vlastnosti Plug & Charge stačí jen zapojit kabel a autorizace proběhne automaticky. Krytka, pod kterou se ukrývá dobíjecí konektor, se elegantně sama otevírá – viz foto.
Z 10 na 80 % kapacity baterie lze dosáhnout za méně než 31 minut.
Hodnotíme
„Oáza klidu!“ „Privátní bublina na elektřinu!“ To je pro nás v redakci Audi q8 e-tron.
Jede podmanivě, extra rychle, tiše a bez emisí…
Modernizované Audi Q8 e-tron je velmi agilní a výkonný elektromobil v půvabné SUV karoserii. Na palubě veze množství špičkových technologií a bezpečnostních asistentů.
Pro ty, kteří budou s cenovkou v pohodě, může být (se zlepšující se dobíjecí infrastrukturou v Česku) zajímavým modelem. Větší výkon, delší dojezd a rychlejší dobíjení omlazenému elektromobilu od Audi velmi sluší, a hlavně z něj dělá univerzálního parťáka na cesty.
Elektromobil Audi G8 e-tron (50 quattro – výkon 250 kW) startuje na ceně 2 137 900 Kč. Cena testovaného modelu (55 quattro – výkon 300 kW) stojí 2 405 900 Kč.
Více na webu Audi