Jací jsou Češi z pohledu bezpečnosti
13. 4. 2016
Podle průzkumu společnosti Continental až 82 % Čechů věří, že moderní technologie v autech lépe chrání před nehodami, v praxi je ale příliš často nevyužívají.
Průzkum prozradil, že za volantem pozornost nejvíc oslabuje únava (86 %), agresivní chování ostatních řidičů (77 %), nebo telefonování (67 %). Mezi dalšími příčinami je také jídlo, kouření či vliv spolujezdce. Před nehodami vznikajícími v důsledku ztráty koncentrace chrání motoristy i pokročilé bezpečnostní systémy. Povědomí o nich však zatím výrazně převyšuje praktické zapojení v provozu. Respondenti jako technologii, kterou znají, ale nevyužívají, nejčastěji uváděli aktivní parkovací asistent (80 %), k dispozici jej ale má pouze 7 % z nich. Následují kamery monitorující okolí vozu (76 % zná, 6 % využívá) nebo integrované komunikační systémy pro kontakt asistenční služby (58 % zná, 3 % využívají). Povědomí o do praxe nejčastěji zapojeném adaptivním tempomatu (používá ho 13 %) pak má 55 % dotázaných. U technologií pneumatik je nejznámější (49 %) i nejvyužívanější (13 %) systém kontroly tlaku. Naopak nejméně známé jsou tlumiče hluku v pneumatikách (nezná 70 % dotázaných), u automobilů nafukovací bezpečnostní pásy (70 %) či head-up displeje (64 %).
Pravidelný servis vozu zanedbává čtvrtina z nás
Bezpečnostní pásy, dodržování předepsané rychlosti a rozestupů, ale i pravidelné sezónní přezouvání pneumatik – taková jsou podle průzkumu nejčastější opatření většiny Čechů proti dopravním nehodám. Relativně nejvíce naopak hřešíme na použití handsfree (30 % nepoužívá většinou, případně vůbec), kontrolu tlaku v pneumatikách (25 %), anebo pravidelnou revizi vozu v servisu, kam běžně, anebo nikdy nezavítá 23 % tuzemských motoristů. To je přitom vzhledem ke stáří českého vozového parku, kde v osobním segmentu s 42% podílem převládají automobily starší 15 let, i názoru respondentů průzkumu, z nichž 97 % považuje technický stav vozu za faktor s významným vlivem na bezpečnost jízdy, velmi vysoké číslo.
Průzkum se zaměřil i na otázku autonomního řízení. Chytré vozy bez řidičů zatím vnímáme rozporuplně – jen 6 % Čechů by je uvítalo otevřeně s názorem, že díky nim provoz bude bezpečnější. Ze 40 % převládá kladný, ale opatrný postoj, dle nějž je ještě autonomní řízení třeba důkladně testovat. 36 % dotazovaných by dalo přednost rozvoji jiných technologií chránících posádku vozu a 16 % nevěří, že stroj může nahradit schopnosti řidičů, ani že se autonomní řízení obecně rozšíří.