Dolce vita a test Alfa Romeo Stelvio
26. 1. 2024
I v chladném zimním dni dokáže tohle auto vzbudit vášeň. Alfa Romeo Stelvio má až uhrančivý sexappeal. Redakce Žena v autě.cz otestovala kvality tohoto sportovního SUV v luxusní edici Competizione.
Díváme se
Darmo mluvit, snadno umí Alfa Romeo Stelvio atakovat city… A taky mě utvrdit v přesvědčení, že v Itálii mají samé dobré věci. Hory, moře, módu, umění, jídlo, víno, …. a auta.
Ačkoliv se Stelvio prodává už 8 let a předloni prošlo kosmetickou úpravou, stále dokáže zaujmout a ohromit.
Se speciální matnou barvou karoserie Moonlight a červenými brzdovými třmeny, velkými 21“ koly a štítky označujícími speciální edici Competizione nenechalo nikoho z redakce Stelvio chladným. Sportovní SUV v prémiovém balení par exellance!
Na druhou stranu Stelvio potěší svými kompaktními rozměry. Délka 4,68 metru slibuje snadný život ve městě.
Design modelu Stelvio je v každém detailu přitažlivý. Přídi dominuje jasně rozpoznatelný design masky s logem Alfa Romeo a pohledné adaptivní světlomety se systémem Matrix LED už od základu.
Sexy záď poutá pozornost kouřovým krytem LED zadních světel.
Nasedáme
Velký dojem umí Stelvio udělat také po usednutí za volant. Vnitřek testovaného esúvéčka snoubí prémiovost s velkou dávkou elegance.
Logo na volantu je monochromatické a esprit sportovního auta násobí rovněž umístění startování přímo na volantu a hliníková pádla řazení pod volantem.
Jediným barevným prvkem v interiéru je italská trikolora u automatické převodovky na středovém tunelu.
Do sportovna navržené Stelvio ve speciální edici Competizione vychází z nejluxusnější výbavy Veloce. Jen v takto vybaveném interiéru najdeme v opěrkách hlavy odkaz na edici Competizione, černé čalounění a prošívání, zatmavená okna a špičkový audiosystém Harman/Kardon.
Digitální přístrojový štít s 12,3“ displejem nabízí řadu graficky zajímavých zobrazení otáčkoměru a rychlosti. Hlavní úlohu stále hraje přehlednost.
Stejně tak velká (úhlopříčka 12,25“) obrazovka infotainmentu uprostřed potěší srozumitelným ovládáním a pěknou grafikou. Uživatelsky příjemné a hlavně jednoduché je ovládání klimatizace na kruhových tlačítkách.
Půvabné, sportovní esúvéčko je přitom příjemně prostorné i pro rodinný život a tak může s klidem plnit roli univerzálního auta do rodiny. Kufr o objemu 525 litrů se dá prakticky rozdělit, po sklopení zadních sedadel lze docílit až 1550 litrů objemu.
Jedeme
Další dobrou zprávou je, že Stelvio svým sportovním lookem rozhodne neklame tělem. Řidičsky je totiž přesně takové, jak vypadá. Sexy, sportovní a agilní…
V případě testovaného Stelvia Competizione bije pod kapotou srdce v podobě zážehového čtyřválce 2.0 Turbo o výkonu 206 kW (280 koní) a točivém momentu 400 nM. Z 0 na 100 km/h Stelvio dosáhne už za 5,7 vteřiny. Osmistupňový automat ZF řadí velmi hladce, případně jde rychlost „nakopnout“ pádly pod volantem.
Stelvio jede svižně a obratně. Ve městě i na dálnici se s ním jezdí velmi příjemně. Pochvalu si zaslouží za přesnost a lehkost řízení. Ať už kličkování v městských uličkách nebo ve vyšších rychlostech na okresce Stelvio nezapře tužší podvozek a sportovního ducha. Přitom se jedná o velmi komfortní auto pro každodenní cesty.
Sympatické je, že se Stelvio umí přizpůsobit momentální řidičské náladě. Díky aktivnímu podvozku s adaptivními tlumiči je možné nastavit různé jízdní režimy (Dynamic, Neutral, Advanced).
Máte v autě dítě a chcete jet na pohodu? Fajn. Přepnete podvozek na Advanced a nastavení tlumičů do režimu Soft.
Pokud máte chuť vyplavit trošku hormonů, zapněte dynamický režim. Podvozek ztuhne a reakce motoru budou mnohem brysknější.
Jízdy v zimě se ve Stelviu také nemusíte obávat. Ostatně už pojmenování po legendárním alpském průsmyku dává tušit, že se s tímto autem můžete neohroženě vydat mimo klasické cesty. Stelvio ve vrcholné výbavě Competizione je čtyřkolka. Pohon všech kol Q4 je zde řešen tak, že primárně zabírá zadní náprava a při nutnosti trakce zabírají i přední kola.
Jak se na prémiové SUV sluší, je Stelvio vybaveno špičkovými bezpečnostními asistenty včetně šikovného asistenta pro jízdu v koloně, jízdu v pruzích nebo samočinným parkováním a inteligentním adaptivním tempomatem.
Pokud jde o spotřebu, má 280koňové Stelvio poměrně apetit. Během našeho týdenního testování se kombinovaná spotřeba pohybovala kolem 9 litrů benzinu na 100 kilometrů.
Hodnotíme
Hbité a designově dokonalé Stelvio má velké kouzlo i po několika letech na trhu. Život s ním a v něm je zábavný a nabitý emocemi.
Řízení a ovládání Stelvia člověka rychle vtáhne do hry a z každého všedního dne udělá nezapomenutelný zážitek.
Život je krásný, to v Itálii vědí a Stelvio to jen potvrzuje.
Cena základní verze (Stelvio Sprint 2.2 Diesel) odpovídá prémiové třídě a startuje na 1 299 000 Kč. Cena testovaného modelu (Stelvio Competizione, 2.0 Turbo) dosáhla bez příplatků 1 719 000 Kč.
Více na webu Alfa Romeo