Zdroj: archiv webu

Jak řídit bezpečně v silném dešti

30. 10. 2017

Blíží se období silných dešťů; podzim s sebou přináší více tmy a často také vytrvalý déšť.  Nečekané přeháňky a kaluže vody na silnicích mohou vést k nebezpečným situacím, kdy řidič při průjezdu vodou ztratí kontrolu nad vozem. Riziko vzniku aquaplaningu je nejvyšší ve vyjetých kolejích a zatáčkách, kde se mezi pneumatikou a vozovkou může nacházet několik centimetrů vody. Nicméně i v deštivém počasí můžete jezdit bezpečně, pokud budete mít na paměti několik základních faktů.

V okamžiku, kdy prší, jsou zásadní dva faktory: jízdní rychlost a stav pneumatik. Pokud je silnice plná vody  a vaše pneumatiky jsou opotřebené, ze všeho nejdřív je třeba snížit rychlost jízdy.

Riziko vzniku aquaplaningu je reálné i s dobrými pneumatikami, avšak u opotřebených pneumatik vzniká aquaplaning téměř s jistotou. V testu uskutečněném finským časopisem Tekniikan Maailma došlo u kvalitní letní pneumatiky v dobrém stavu k aquaplaningu v okamžiku, kdy na rovné silnici bylo 6 mm vody a vozidlo jelo rychlostí 80 km/h. U opotřebené letní pneumatiky došlo k aquaplaningu již při rychlosti 70 km/h a u nehrotované zimní pneumatiky byl výkon ještě horší.

Tipy pro bezpečnou jízdu při silném dešti

  1. Snižte svou jízdní rychlost.
  2. Nejezděte ve vyjetých kolejích plných vody, kde je riziko aquaplaningu nejvyšší.
  3. Jezděte na pneumatikách, které jsou v dobrém stavu a s hloubkou dezénu větší než 4 mm.
  4. Kontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách.
  5. Pokud dojde k aquaplaningu, zachovejte klid, sešlápněte spojku a udržujte volant rovně.

Jak se chovat při aquaplaningu

  • Zůstaňte v klidu!
  • Sešlápněte spojku a dejte pryč nohu z plynového pedálu, aby se snížila rychlost.
  • Neotáčejte volantem ze strany na stranu; místo toho jej udržujte v požadovaném směru jízdy, dokud se vůz opět nedostane do záběru.
  • Při aquaplaningu nebrzděte ani nezrychlujte, protože tím se ještě více snižuje přilnavost.

CZ_aquaplaning-infographics-2017
Foto: archiv webu

Vysoké nároky na pneumatiky v podzimním období

Hloubka dezénu nové letní pneumatiky je přibližně osm milimetrů. Zákon povoluje jízdu s pneumatikami s minimální hloubkou dezénu 1,6 milimetru, ale ve skutečnosti již takové pneumatiky nejsou bezpečné. Měly by být vyměněny v okamžiku, kdy se hloubka dezénu přiblíží čtyřem milimetrům. Jakmile je hloubka menší, významně se zhoršuje odolnost vůči aquaplaningu.

Za deštivého počasí má na chování vozidla významný vliv také tlak vzduchu v pneumatikách. Pravidelná kontrola tlaku huštění je zásadní, protože příliš nízký tlak huštění zvyšuje riziko aquaplaningu a má negativní dopad na jízdní vlastnosti pneumatiky.

Klíčové je předjímání nebezpečných situací

K aquaplaningu dojde tehdy, když mezi pneumatikou a silnicí vznikne vrstva vody, která způsobí klouzání po vodě. Vozidlo přestane reagovat na pokyny řízení a ztratí záběr, je neovladatelné a může způsobit neočekávané problémy.

Pokud i přes všechna opatření dojde k aquaplaningu, je důležité zůstat v klidu a správně reagovat. Sešlápněte spojku, uvolněte plynový pedál a udržujte volant rovně. Volantem neotáčejte, protože vozidlo na něj při aquaplaningu nebude reagovat.

 

 

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018