Zdroj: archiv webu

Letní pneumatiky nasaďte co nejdříve

5. 5. 2016

Jezdit v těchto dnech na zimních pneumatikách se již  důrazně nedoporučuje. Nejenže si zbytečně opotřebováváte jejich dezén, ale navíc má jejich vůz zbytečně vyšší spotřebu, při dešti je hůře ovladatelný a jízda je za každého počasí výrazně méně pohodlná. Pro co nejrychlejší výměnu za letní pneumatiky hovoří zejména delší brzdná dráha zimních pneumatik, tedy právě vyšší bezpečnostní rizika při jejich používání v létě. Měkčí směs a velké množství lamel mají v teple za následek větší hlučnost, vyšší počet záběrových hran se zase projevuje negativně na hodnotě spotřeby. Hlavně se však zimní pneumatiky při vyšších teplotách přehřívají, což zapříčiňuje prodloužení brzdné dráhy. Zimní pneumatiky proto nejsou v létě jen nepohodlné a neekonomické, ale také nebezpečné.

Přestože se zimní a letní pneumatiky na první pohled tvarem ani vzhledem příliš neliší, mají zcela jiné jak složení směsi, tak i dezén běhounu. V létě se jezdí zpravidla rychleji a často na mokru, někdy dokonce i ve velmi hustém dešti, a přesně takovým podmínkám je konstrukce letních pneumatik přizpůsobena. Tvrdší směs a běhoun s širokými obvodovými drážkami jim při nich propůjčují daleko lepší bezpečnostní parametry.

Za hustého deště každou sekundu odvede desítky litrů vody
Velmi důležitá je před letní sezónou také kontrola fyzického stavu celého pláště a hloubky dezénu pneumatiky. I když nové letní pneumatiky mívají hloubku dezénu zhruba 8 milimetrů, jeho minimální hloubku česká legislativa stanovila na 1,6 milimetru. Při této krajní hodnotě však již pneumatiky nemusejí zajistit potřebnou přilnavost při jízdě po mokrém povrchu, protože při skutečně hustém dešti musí odvádět do stran enormní množství vody. Například je-li na vozovce zhruba půlcentimetrová vrstva vody, musí se pneumatika o šířce 205 milimetrů při rychlosti 130 km/h vypořádat se zhruba 35 litry za sekundu. Pokud vůz není vybaven dostatečně výkonnými pneumatikami, nemusí tak být za deště zárukou bezpečí ani nejmodernější asistenční systémy a účinné brzdy.

Nepodceňujte údaj o stáří pneumatik
V neposlední řadě užitné vlastnosti pneumatik ovlivňuje i jejich stáří. Informaci o datu výroby pneumatik obsahuje kód DOT, vyražený na jejich bočnici. Stáří pneumatiky je ovšem údaj, který si bohužel většina motoristů vykládá nepřesně. Zatímco při dodržení správných podmínek skladování si nová pneumatika zachovává své původní vlastnosti několik let, v praktickém provozu již má jen omezenou dobu životnosti, přibližně pět let. A užitná životnost by měla být stejně zásadním argumentem pro pořízení nových pneumatik jako opotřebení jejich dezénu. I v tomto případě jde totiž o bezpečnost.

Podívejte se na rozdíly v následujících videích:

 

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018