Zdroj: fotobanka automobilky Peugeot

Náš test: Peugeot 301

5. 9. 2016

Nejsem první, kdo si všiml, že si auta jako domácí mazlíčky vybíráme tak nějak k obrazu svému. A jak se vidíme? Někdy je to obrázek precizně realistický a jindy je v něm spíše hodně iluzí. Uvědomila jsem si to, když jsem poprvé usedla do novinářského vozu Peugeot 301, abych otestovala rodinný vůz nižší střední třídy.

Díváme se

Vzhledem vyvolává 301 dojem nevzrušené mírnosti. Jeho styl je střídmý, usazený, snad trochu těžký, jako by pohrdal emocemi a dočasnými vrtochy módy. Působí masivně a nedotknutelně, a přesto nečeká, až si ho „jeho“ zákazníci všimnou. Jde jim naproti se sebevědomým konzervatismem někoho, kdo pohrdá časem, vědom si toho, že na jeho archetypálním vzhledu prostě a jednoduše nic nezestárne. Přesně to je vrcholná vlastnost jeho designu, kterou jedni kritizují a druzí ji naopak budou vyhledávat. To je totiž přesně to ono, co praví znalci neměnných hodnot umějí vychutnat a ocenit.

P1030089
Zdroj: fotobanka automobilky Peugeot

Nasedáme

Žádná změna a překvapení. Jako bych už předem věděla, co uvnitř modelu Peugeot 301 mohu čekat. Přece je tu rozdíl. Vnější podoba neztrácí kontakt s časem. Zjišťuji, že to v případě interiéru a jeho prvků už tolik neplatí. Předností je snad hlavně prostor a vzdušnost. Vůz je prostorný nejen pro řidiče, ale i pro cestující vzadu a zpracování jednotlivých prvků vnitřku neposkytuje důvod ke kritice – ale také ne k jakékoli formě nadšení. Jako by z toho auta vyseparovali všechno, co by v člověku mělo probudit radost, že narazil na něco nového…, nic takového tu zkrátka nenacházím. Ve výbavě Allure je klasický volant, dnes už zcela nezvyklé umístění ovladačů oken ve středové konzole, pro mne komplikovaná deska panelu ovládající rádio i teplotu (černobílý LCD displej) a také asistent pro couvání patří mezi překonané typy.
Prostorný a hluboký je i kufr o objemu 506 litrů, jehož prostor je ale omezen dvěma rameny víka, která se v něm pohybují a nic jim nesmí vadit v jejich cestě tam a zpět. Prosím pozor při nakládání věcí do vzdálenější části vozu. Trocha nepozornosti – a máte na hlavě bouli od víka, které se neposlušně samo začne přivírat. Pod podlahou najdete praktický úložný prostor, kam můžete uschovat povinnou výbavu nebo jiné potřebné předměty.

P1030087
Zdroj: fotobanka automobilky Peugeot

Jedeme

V nabídce Peugeot 301 jsou tři motorizace: dva benzínové motory 1,2l PureTech 82k a 1,6l VTi 115k a jeden naftový 1,6l HDi 95k. Testovaný vůz Peugeot 301 ALLURE disponoval benzínovým motorem 1.6l s 115 koňmi a šestistupňovou automatickou převodovkou. Nuže dobrá, uvidíme, čím nás osloví. První otočení klíčkem probudí standardní zvuk motoru. Řadím zpátečku, couvám. Ten pravý zážitek čeká teprve na cestě vpřed, říkám si a čekám, co bude. Zvuk motoru stoupá do obrátek. Zlomky vteřin plynou. Konečně automat přeřazuje a auto zvyšuje rychlost. První dojem se opakuje. Zjišťuji, že řazení je poměrně plynulé, zato prodlevy mezi jednotlivými stupni působí stereotypně a při každé z nich si zvykám na jedno. Tenhle motor ani převodovka nebyly sestrojeny pro ďábelsky sportovní a dynamickou jízdu. Ulehčují sice řidiči jeho úkol, současně mu však přímo vnucují, aby raději nikam nespěchal a pokračoval v cestě s opatrností, kterou si cestování automobilem zaslouží. Takové řidiče nepřivede do varu ani průměrná spotřeba 7l/100 km.
Přijala jsem tuto hru. Spěchala jsem v duchu přísloví raději pomalu, než rychle. Zjišťovala jsem, že auto dobře táhne, působí vytrvale a spolehlivě, avšak dravější výraz v něm hledat není příliš nadějné. Je právě toto ale cílem všech řidičů?

P1030085
Zdroj: fotobanka automobilky Peugeot

Hodnotíme

Jsem si jistá, že není. Znám řidiče, pro které je vším solidní, zavedená značka, přiměřené provedení technických prvků, dostatečný prostor pro cestující a zavazadla, cena, která nepřekročí šokujícím způsobem možnosti rodinných financí. Možná, že to nejsou ti, kteří za volant usedají den co den, a jízda v jejich vozu snů je pro ně stále svátečním zážitkem. Takových řidičů však je mnoho a myslím, že jich nebude ubývat. Právě jim je podle mého soudu určen Peugeot 301. Vůz, jehož nejcennější devizou je magie značky lva na kapotě. A také cena, která podle ceníku startuje na 269 000 Kč.

Sdílet článek:

Více na webu Peugeot

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018