Test nejpopulárnější ŠKODY OCTAVIA
4. 12. 2023
Žena v autě.cz otestovala nejprodávanější model na trhu, model Škoda Octavia. Řidičky mohou vybírat ze širokého portfolia motorizací. U nás v redakci je to s auty občas jako s kabelkami v butiku. Nedokážeme se rozhodnout. Naše redakce vyzkoušela oblíbenou, naftovou motorizaci s výkonem 115 koní a sportovní verzi RS s dvojnásobným výkonem. Zkuste hádat, co rozhodlo naše dilema.
Díváme se
Je mýtus, že se ženy při výběru auta rozhodují podle barvy. Zajímá je bezpečnost, praktičnost, velikost kufru nebo úspornost. Barva a design jsou samozřejmě také důležité. Přicházejí na řadu, až když jsou předchozí kategorie „vyřešeny“.
U nás v redakci však právě barva vzbudila už na úvod velké diskuse. Zlatavá barva karoserie (u verze Style 2,0 TDI 85 kW) nebo blankytná modř (u verze RS 2,0 TSI 180 kW DSG)?
Obě dvě barvy se na dynamické karoserii liftbacku s výrazným spoilerem vyjímají a Octavii rozhodně sluší. Pro kterou barvu se rozhodnout? Neřešitelný problém. 🙂
Z pohledu designu o pár pomyslných bodů vede „ereso“. Ta modrá je totiž vážně dobrá a na škodovce ji vidíme vůbec poprvé.
Vkusným detailem na Octavii RS jsou kromě štítků, odkazujících na tuto závodní variantu, větší 18palcová kola a zadní nárazník, který šperkuje dvojice integrovaných koncovek výfuku.
Nasedáme
V interiéru jsou si obě motorizace u testovaného liftbacku kvit. Palubní desce dominuje u obou velká 10″palcová dotyková obrazovka infotainmentu s navigací. Ovládání dotykové obrazovky je velmi jednoduché a logické.
Na škodovce nás také baví hlasové ovládání, kdy stačí říct: „Lauro, přitop nebo naviguj do…”. Laura pracuje příkladně a přispívá jako dobrá parťačka k maximálnímu věnování se řízení a k bezpečné jízdě.
Velmi praktické jsou v mapě informace o cenách benzínu nebo volných parkovacích místech.
Nově v rámci aplikace ŠKODA X tu jsou další praktické vychytávky včetně různých bonusů u ŠKODA partnerů.
Specialitou výkonného „eresa“ je zobrazení infotainmentu s informacemi o ostřejší jízdě. Vše jde sledovat na obrazovce nebo ve virtuálním kokpitu.
Dobře funguje také jednoduché propojení s mobilem. Díky Apple CarPlay a Android Auto se telefon po nastartování automaticky připojí, a to i když je v kapse či kabelce. Mobil jde praktické umístit přímo do indukční nabíječky.
Jako manažerský vůz je ŠKODA OCTAVIA velice prostorná a hravě zvládne i roli rodinného auta. Na všech sedadlech jsou k dispozici ISOFIXy k upoutání dětské autosedačky. I vzadu nabízí Octavia opravdu vynikající komfort pro všechny cestující.
V prostorném kufru testovaného liftbacku s objemem 600 litrů je praktický síťový program pro připoutání menších předmětů a oboustranné dno – z jedné strany gumové, z druhé strany kobercové.
Jedeme
Model OCTAVIA RS ve zlatavé barvě karoserie skrývá pod kapotou už zmíněný, naftový motor 2,0 TDI s výkonem 85 kW. V nabídce se jedná o slabší, naftovou variantu. Celkem 115 koní dokáže z nuly na 100 km/h akcelerovat za 10,2 vteřiny. Tato línější motorizace přesto poskytuje dostatečný výkon pro každodenní řízení pro běžné řidičky.
Součástí výbavy Style je adaptivní podvozek DCC s volbou jízdních režimů Driving Mode Select. Umožňuje si nastavit chování tlumičů, řízení a převodovky podle aktuální řidičské nálady. Díky tomuto podvozku, který je ve výbavě Style standardem, je Octavia maximálně komfortním a bezpečným parťákem na cesty.
Šestistupňová manuální převodovka je pohotová a řadí v přesných drahách. Automat se snoubí s výkonnější motorizací (2,0 TDI 110 kW DSG 7). Je však o 100 000 Kč dražší. Nutno tedy zvážit pro a proti.
Pokud nejste běžná řidička a preferujete emoce za volantem, jděte do verze Octavii RS 2,0 TSI 180 kW DSG se sportovním podvozkem. V agilitě a komfortních jízdních vlastnostech ŠKODA OCTAVIA RS exceluje.
Sto kilometrů v hodině dosáhne za 6,8 vteřiny. Sedmistupňový automat jde případně ovládat pádly pod volantem. ŠKODA OCTAVIA RS v sobě skrývá dravost, a přitom velmi dobrou stabilitu. Volant se příjemně drží a auto se s ním velmi příjemně ovládá. Skvěle sedí v zatáčkách.
K oběma testovaným variantám se sluší podotknout, že se testovaný liftback snadno řídí. Ve městě se s ním obratně manévruje. Motor je kultivovaný a dobře odhlučněný.
U varianty 2,0 TDI 85 kW vás bude bavit hospodárnost. Spotřeba se pohybovala během týdenního testování kolem 6 litrů. U varianty RS s výkonem 245 koní kolem 9 litrů.
Vyplatí se bezpečnostní asistenti a vychytávky jako je asistent s prediktivní ochranou chodců, asistent pro jízdu v pruzích nebo detektor mrtvého úhlu. Kromě asistenta pro vyjíždění z parkovacích míst je vše ve verzi RS v ceně.
Hodnotíme
Pro obě testované Octavie však platí, že je Octavia s přátelským infotainmentem a snadným řízením každodenním parťákem na cesty.
Naše dilema, pro kterou motorizaci se rozhodnout, rozseknou potřeby každé z nás. Pro běžné řidičky, manažerky a maminky s dětmi bude Octavia ve verzi Style 2,0 TDI 85 kW dobrou volbou.
Ženy-řidičky, které rády akceleraci a rychlou jízdu, budou preferovat Octavii RS 2,0 TSI 180 kW DSG.
Rozdíl v řidičských emocích je značný. Stejně jako cena.
Cena modelu ŠKODA OCTAVIA (1,5 TSI 110 kW nebo 2,0 TDI 85 kW) startuje ve výbavě Active na 619 900 Kč. Testovaná verze Octavie ve výbavě Style s motorem 2,0 TDI 85 kW stojí 749 900 Kč.
ŠKODA OCTAVIA ve variantě RS 2,0 TSI 180 kW DSG 7, která je vybavena špičkovými asistenty pro bezpečnou jízdu, je za cenu 1 059 900 Kč.
Více na webu Škoda Auto