Test rodinného elektrikáře: Citroën C5 Aircross
11. 7. 2022
Ve Francii jezdí modelů C5 Aircross už tisíce. Není se čemu divit, přece jen se jedná rodinné auto domácí značky Citroën. V Česku tolik Citroën C5 Aircross zastoupen není. Přitom vypadá sympaticky. Hodně se do něj vejde. A navíc je jeho doménou pohodlí… Na takové vlastnosti přece musí řada Češek slyšet. Naše redakce testovala plug-in hybridní Citroën C5 Aircross.
Díváme se
Při pohledu zvenku na mě Citroën C5 Aircross působí, jako by přijel z kosmetického salonu, kde dost holdoval botoxu. 🙂 Karoserie vypadá trošku „přifoukle“. Na velké rodinné auto jsou ale takové vlastnosti ideální, ladně se do něj nastupuje a je z něj velmi dobře vidět.
Má vysokou kapotu a zaujme usměvavou přídí s úzkými dělenými LED světlomety a svalnatými blatníky.
Z boku odkazuje na předchozí modely s airbumpy. Plastové ochranné díly byly totiž jako stvořené do města – nejen pro nás ženy. 😊
Vysoký posez a krátké převisy karoserie zajišťují řidičkám pohodlný výhled a bezproblémové parkování.
Úsměv na tváři (speciálně v Praze) vytvoří Citroën C5 Aircross při pohledu na espézetku a na modré prvky ve dveřích a malé značky na zádi a bocích vozu. Tohle auto totiž splňuje hodnotu emisí CO2 pod 45 g/km, a tak s ním směle můžete parkovat ve městě na modrých zónách kdekoliv zdarma a na dálnici neplatíte žádné poplatky.
Nasedáme
Citroën se chlubí svým pohodlným nastavením podvozku a vzdušným interiérem. Oprávněně. Uvnitř vozu se většina řidiček, ale i rodin bude cítit jako v pokojíčku.
Dominují měkké materiály, čalounění příjemné na dotyk a moderní design. Velké plus u nás žen má C5 Aircross díky úložnému prostoru a přihrádkám.
Uprostřed palubní desky vévodí přehledný, 10palcový displej infotainmentu s pěknou grafikou. Po stránce ergonomie není v zásadě co vytknout, a to včetně bezproblémového spárování mobilu přes Apple CarPlay a Android Auto a bezdrátového dobíjení mobilu.
Také musíme pochválit, že se Citroën zcela nevzdal na palubní desce klasických tlačítek s nejdůležitějším funkcemi vozu.
Na Citroënu C5 Aircross mě v zásadě baví pohodlí a uživatelská přehlednost. Výše uvedené doplňuje ještě jeden detail. Velká 12palcová „kaplička přístrojů“ za volantem. S moderním a jasně čitelným displejem s těmi nejdůležitějšími informacemi o jízdě jsem se sžila a začala je rychle a intuitivně ovládat „na první dobrou“.
V druhé řadě sedadel jsou tři samostatná sedadla, která se dají snadno polohovat.
S přehledem se sem vejdou dvě dětské autosedačky, ukotvené pomocí systému ISOFIX, a doprostřed i třetí dítě na podsedáku. Citroën C5 Aircross je v tomto ohledu příkladným vozem i pro větší rodiny.
Na rozdíl od klasické verze na konvenční motor je zavazadlový prostor plug-in hybridního modelu menší. Kufr nabízí 460 litrů objemu v základním nastavení, po sklopení zadních sedadel až 1600 litrů.
Jedeme
Jízdní dojmy v kostce? Na běžné ježdění je plug-in hybridní Citroën C5 Aircross díky svému měkkému podvozku dokonalý, komfortní společník. V případě testovaného modelu jsou ultratiché rozjezdy na elektřinu balzámem na duši. Ani vlastně nevíte, jestli jedete čistě na elektřinu nebo se připojil spalovací motor. V interiéru panuje i ve vyšších rychlostech ticho.
Pod kapotou testovaného plug-in hybridu se nachází vůbec nejvýkonnější motorizace. Benzinový čtyřválec 1.6 s výkonem 133 kW a točivým momentem 300 N.m. harmonicky doplňuje elektromotor o výkonu 81 kW a baterie o kapacitě 13.6 kWh.
Celkový výkon tak je 165 kW a maximum točivého momentu 360 N.m. Z nuly na sto to hybridní C5 Aircross umí za necelých 9 vteřin. Osmistupňová převodovka je dobře odladěná a řadí plynule.
C5 Aircross Hybrid nabízí 3 režimy jízdy na výběr. Je tu mód čistě elektrický, dále hybridní a pak sportovní, v němž máte vždy k dispozici maximální dostupný výkon. Mezi jednotlivými módy jde snadno přepínat na středovém panelu. Pokud na to šlápnete, má hybridní C5 Aircross dostatek sil.
Podvozek je naladěn více do měkka. Nastavení volantu je velmi přeposilované – to bude běžným řidičkám vyhovovat.
V zatáčkách C5 Aircross Hybrid dokáže držet stopu bez výrazných náklonů. Problém mu nedělají ani větší výmoly a příčné nerovnosti.
Čistě na elektřinu dokáže C5 Aircross Hybrid ujet cca 50 kilometrů. V reálných podmínkách tak můžete ve městě cca 40 km jezdit čistě na elektřinu.
Dobíjecí zásuvka je umístěná v levém zadním blatníku. Proces nabíjení je možné sledovat a naprogramovat nejen v palubním počítači ale také v chytrém telefonu v aplikaci MyCitroën. Nabíjecí kabely je možné uložit do vyhrazeného prostoru pod podlahou zavazadelníku.
Baterie se z wallboxu nabije za 2,5 hodin a z obyčejné zástrčky během 7 hodin například v práci.
V kombinovaném režimu se Citroën C5 Aircross spokojí s necelými třemi litry benzinu na 100 km při využití elektrického pohonu. S vybitou baterií pak vystoupá na necelých 7 litrů na 100 km.
Hodnotíme
Testovaný C5 Aircross rozumí běžným potřebám rodiny. Do vozu se komfortně poskládáte i s nejrůznějšími zavazadly. C5 Aircross se jednoduše ovládá a je extra pohodlný. Pohodlný podvozek s grácií zvládne odtlumit všechny typy vozovek. Tiché rozjezdy a dostatek agility získají nejednu řidičku.
Hybridní C5 Aircross dává smysl těm, kteří jezdí každý den krátké vzdálenosti a už jsou mentálně nastaveni na nabíjení baterie.
Když přijedou domů nebo do práce automaticky připojí kabel a nabíjejí na dalších cca 40-50 km bezemisní jízdy.
Proč nejezdí těchto aut v Česku víc? Možná proto, že pro většinu českých rodin je zcela nové auto s plug-in hybridním pohonem opravdový luxus.
Za tento nový styl a nízkoemisní auto je totiž nutné si značně připlatit. Citroën C5 Aircross s benzinovým motorem (1.2 PureTech 130 S&S MAN6, výbava LIVE PACK) startuje v základu za 660 000 Kč. Cena za hybridní Citroën C5 Aircross Hybrid na EL značkách (PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8, výbava SHINE) je o pořádný řád výše, konkrétně 1 050 000 Kč.
Více na webu Citroen