Test všeuměla Citroën C5 Aircross Hybrid
18. 12. 2020
Citroën C5 Aircross vypadá ze všech stran jako slušně nabušený kulturista. Do jaké váhové kategorie ho ale zařadit? Je to esúvéčko na parádu do města nebo rodinný všeuměl? Citroën C5 Aircross jede každopádně s dobou a sleduje trendy. Na první pohled pohledný a navíc díky hybridními pohonu také ekologičtější… Čím dokáže oslovit právě ženy, to se dozvíte právě v tomto testu.
Díváme se
Robustní provedení na každém kousku. Nejen díky vysoké kapotě s úzkými děleným světlomety a svalnatými blatníky, ale i plastovým ochranným dílům zvedá toto městské SUV ramena na okolní vozy. Přední části vozu dominují dělené světlomety s technologií ECOLED včetně denního LED svícení. Vyšší stavba karoserie umožňuje snadný přístup do vozu a na první první pohled vzbuzuje dojem prostorného interiéru.
Citroën zvolil taktiku mírného zaoblení celé karoserie i ostatních prvků. Nikde není žádná ostrá hrana. C5 Aircross hybrid vypadá díky tomu sympaticky. Dobrý dojem z celého vozu doplňují zajímavě provedená kola o velikosti 18 palců, která ladí s perleťově bílou metalízou a černými doplňky. Že se jedná o provedení hybrid nám připomínají modré prvky ve dveřích a malé znáčky na zádi a boku vozu.
Nasedáme
Za volant jsem vklouzla jako po másle a celý interiér mě příjemně obklopil. Uvnitř vozu jsem se cítila tak trochu jako v pokojíčku. Relativně mohutná přístrojová deska kupodivu vůbec neomezuje výhled dopředu, díky čemu jsem se cítila v bezpečí. Oproti jiným vozům je vidět z pozice řidiče celá kapota a díky tomu se snadno odhaduje, kde auto začíná – super třeba při parkování nebo vyjíždění.
Citroën vsadil u modelu C5 Aircross na kompletní digitalizaci, všechny ukazatele se snadno zobrazují na 12palcovém displeji, kterému sekunduje 8palcový displej infotainmentu. Základní informace na hlavním displeji jsou zobrazeny jednodušše, bez zbytečných efektů, což pomáhá k rychlému přehledu o situaci. Po stránce ergonomie není v zásadě co vytknout. Všechny ovladače jsou přehledně umístěné. Citroën musíme pochválit, že se zcela nevzdal klasických tlačítek pro důležité funkce vozu.
Testovaná C5 Aircross k nám zavítala v provedení Shine, takže nechyběly bezpečnostní a komfortní prvky včetně dvouzónové klimatizace, která umí i čistit vzduch, systém sledování jízdních pruhů a systém pro rozpoznání dopravních značek. Stačí mrknout na displej a hned člověk cí, jakou rychlostí jet.
Nadchla nás především sedadla, která dokáží krásně obejmout tělo a slušně podržet v zatáčkách. Velké plus u nás žen má C5 Aircross díky úložnému prostoru a přihrádkám. Pohodlně lze také bezdrátově dobíjet mobilní telefony. Prostorný kufr nabízí 460 litrů objemu v základním nastavení.
Jedeme
Ultratiché rozjezdy testovaného hybridu jsou balzámem na duši. Čistě na elektřinu umí C5 Aircross Hybrid až 50 kilometrů. Pokud na to šlápnete, má hybridní C5 Aircross dostatek sil. Aby také ne, pod kapotou se nachází vůbec nejvýkonnější motorizace. Elektrifikovaný pohon tvoří turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru, s výkonem 133 kW a nejvyšším točivém momentu 300 N.m.
Ten je doplněný o elektromotor o výkonu 81 kW. Synchronní třífázový elektromotor je integrovaný do samočinné osmistupňové převodovky. Převodovka je dobře odladěná a řadí, aniž bychom si toho všimli. Celkový výkon, který můžeme využít je 165 kW a maximum točivého momentu 360 N.m. Na stovce budeme s hybridním C5 Aircross za necelých 9 vteřin.
Když pořádně šlápneme na plyn, dokáže C5tka uhánět až 225 km/h. Kapacita baterie je v případě hybridu kolem 13 kWh. Díky tomu je možné jet až 50 kilometrů na čistě elektrický pohon – a to se hodí. Baterie se z obyčejné zástrčky nabije například během pracovní doby (7 hodin).
Celá soustava dokáže pracovat ve třech režimech. Je tu mód čistě elektrický, dále hybridní a pak sportovní, v němž máte vždy k dispozici maximální dostupný výkon. Mezi jednotlivými módy jde snadno přepínat na středovém panelu.
Podvozek je sice naladěn více do měkka, ale v zatáčkách dokáže držet stopu bez větších náklonů. Problém mu nedělají ani větší výmoly a příčné nerovnosti. Pokročilé je i odhlučnění – ani vlastně nevíte, jestli jedete čistě na elektřinu nebo se připojil spalovací motor. V interiéru panuje i ve vyšších rychlostech prakticky ticho.
Největší výhoda testovaného vozu? Nižší emise (32 g/km) dovolují parkovat v modrých zónách s tímto autem zdarma a spotřeba hybridního ústrojí je velmi příznivá. I přes vyšší váhu se Citroën C5 Aircross spokojí s necelými třemi litry benzinu na 100 km v kombinovaném režimu při využití elektrického pohonu. S vybitou baterií pak vystoupá na necelých 7 litrů na 100 km.
Hodnotíme
Nový Citroën C5 Aircross Hybrid rodinným, univerzálním všeumělem. Vysoký posaz a krátké převisy karoserie zajišťují řidičkám, pohodlný výhled a bezproblémové parkování. Dostatečný vnitřní prostor vyhoví téměř každé věkové skupině a ovládání vozu je zcela bezproblémové a intuitivní.
Pohodlný podvozek, naladěný typicky po francouzsku, potěší na všech typech vozovek. Tiché rozjezdy a dostatek agility si získají nejednu řidičku. Do vozu naskládáte pohodlně celou rodinu i s nejrůznějšími zavazadly. V tomto ohledu je C5 Aircross super auto. Navíc se s ním dá parkovat na modrých zónách zdarma… Jen raději nekoukejte na cenovku.
Cena za hybridní pohon zůstává bez jakýchkoli pobídek závratná. Zatímco za Citroën C5 Aircross s benzinovým motorem zaplatíte v základu 610 000 Kč. Cena hybridního modelu Citroën C5 Aircross Hybrid se šplhá o mnoho výše, na 1 005 000 Kč.
Více na webu Citroen